Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yuphin
Hej, jag undrar hur lång rostskyddsgaranti Volvo har på sina bilar? Jag har en XC70 2004 mod.
Via Motormännen fick jag erbjudande om gratis rostskyddsbesikting hos Svensk Bilvård. Är det någon ide att göra en sån besiktning? Antagligen kommer dom föreslå något som man "hoppar på" bara för att vara på den säkra sidan. Men det kanske inte behövs. Och det skall väl mycket till om det går på garantin om det är en rostskyddsbesiktning?
Användarvisningsbild
av Martinmat
Infon kommer från Vibilägare.se

Kan ju tycka de var väl försiktiga med 8 år då den får full pott i testet....

rostbetyg VOLVO V70 2,4 (2005)
Rosttestad år 2005

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Volvo V70 har redan tidigare visat sig vara en av de bäst rostskyddade bilarna på marknaden och det finns ingen anledning att ändra på det omdömet, trots att Volvo tycks ha skurit ned lite på rostskyddet. Vissa balkar undertill saknar behandling. I bakre hjulhusen sitter numera en ljuddämpande filt som samlar fukt. Dörrarna är bara tätade med lim i nederkant.

Bilen saknar stänklappar men sparklådorna skyddas av plast och ingen plåt blästras av grussprut. Alla skarvar är omsorgsfullt tätade. Att Volvo bara ger åtta års rostskyddsgaranti verkar väl försiktigt. Betyget står kvar på topp, en femma.

Rostskyddsgaranti: 8 år.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Volvo S70 -99 Ingen värme på förarsidan.

Har en Volvo S70 -99 B5244S och får ingen v&[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]