Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GeneralFlumm
Tjenare tänkte bara höra med er vad ni tycker.. Ska kanske köpa en 244 -82a och undrar om ni tycker att jag ska ha förgasar motorn kvar eller byta till insprutnings motor.. Vad tycker ni? Ps Mitt första inlägg och min första tråd :D Ds.
av Amarace
Insprutning är väl alltid att föredra tycker jag.

Men varför krångla? Köp en bil som har insprutning redan istället.
av Rådlös
Jag håller helt med Amarace!
Om du är nybörjare på forumet, så kanske du är lite mindre bevandrad i bilar också? (inget nedlåtande i det. Du är i så fall långt ifrån ensam).
Så här är det: En bil med en bra förgasare, sista modellerna, kunde i bästa fall reglera bränsle/luftförhållanden inom 4 områden, ungefär. Ett enkelt, men trots all fullt fungerande insprutningssystem som K-jetoronic, kunde reglera bränsle/luft i storleksordningen 1500 områden. Efterföljarna LH 2.4 t.ex. kan reglera inom flera tusen olika körförhållanden. Då skall man veta att detta systemet kom i slutet på åttiotalet och hängde med uppåt större delen av nittiotalet. I dag, tio år senare, anses det omdernt.
Så du ser själv, en förgasare är hopplöst föråldrad. Satsa på en bil med insprutning.
av GeneralFlumm
Är inte så jävla bra på Volvo motorer (än) Men har fått ett fint pris på 244an :) Men hur mycket jobb blir det om man vill byta till insprutnings motor lite senare? För om jag köper den så ska jag i första tag ta hand om rosten som finns :D
Användarvisningsbild
av bensinskalle
De är en del jobb, du måste montera elektrisk pump samt bränsleretur, relä till pumpen. Sedan ska du dra elen till själva motorn. Är man inte händig så är de nog inget att ge sig på skulle jag föreslå ;)

Själva motorbytet i övrigt är inte så avancerat ;)
av Vovlo_Henrik
Om du nu vill byta motor i din bil så är det kanske enklast och troligen även billigast att få tag på en komplett bil med frisk insprutningsmotor och skifta över det som tillhör motorn, då ser du även hur det ska monteras i din bil :wink:
av GeneralFlumm
Det visar sig hur det blir då en polare som är kunnig inom volvo ska vara med på bilen =) Med tack för alla svar =)
DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]