Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av anp
martin1g skrev:Nejmen nu får ni väl för f-n ge er (CarMan), hur långt får man gå i detta liksom ,kan vi inte hålla detta på en lite mer passande nivå? Jämföra olika teorier om E85 med judeutrotningen är lite väl magstarkt
Håller med om ovanstående.
Oavsett ståndpunkt i frågan så bör väl ett grundkrav på forumet vara att man uppför sig som folk. Oense kan man var på ett mer civiliserat sätt.

CarMan borde verkligen skämmas över sin jämförelse!
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:
martin1g skrev:Nejmen nu får ni väl för f-n ge er (CarMan), hur långt får man gå i detta liksom ,kan vi inte hålla detta på en lite mer passande nivå? Jämföra olika teorier om E85 med judeutrotningen är lite väl magstarkt
Håller med om ovanstående.
Oavsett ståndpunkt i frågan så bör väl ett grundkrav på forumet vara att man uppför sig som folk. Oense kan man var på ett mer civiliserat sätt.

CarMan borde verkligen skämmas över sin jämförelse!

Jag tycker fortfarande att jämförelsen var klockren.

fakta är att Ford & Volvos FFV bilar har vissa modifikationer...
fakta är att jude utrotelsen har funnits, lika så konsentrations lägrena...

Nån klistra in en träd där en person påstodsi ha kollat upp att det inte fans några skilnader mellen en ffv motor & en binsin motor
på samma sätt finns det personer som påstår att det inte har pågott några judeutrotelser eller att det fans konsentrationsläger.

------------------------------------------
allt man läser är inte sant!
av matzen10
Tänkte bara höra om du är intresserad av att kolla lite på min bil, avseende ev. slitage från etanolinblandning? Jag bor inte så långt från dig, tror jag, om du bor på samma plats som du anger att däcken finns?!?

Jag har lite tid över då och då i veckan som kommer och kan anpassa mig efter din lediga tid.
Jag har iofs inte hunnit köra så långt med den här bilen ännu men 500 mil är väl alltid något? Eller oxå kan vi vänta tills mätaren snurrat på lite mera.

Jag menar detta absolut seriöst, CarMan.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av CarMan
matzen10 skrev:Tänkte bara höra om du är intresserad av att kolla lite på min bil, avseende ev. slitage från etanolinblandning? Jag bor inte så långt från dig, tror jag, om du bor på samma plats som du anger att däcken finns?!?

Jag har lite tid över då och då i veckan som kommer och kan anpassa mig efter din lediga tid.
Jag har iofs inte hunnit köra så långt med den här bilen ännu men 500 mil är väl alltid något? Eller oxå kan vi vänta tills mätaren snurrat på lite mera.

M V H
---> Matz
Jag tror inte att man kommer att se nått!
hur ska vi kunna mäta om dina ventilsäten slitits mer än normalt?
tror nog att vi får vänta tills bilen gått betydligt längre!, säg 10 000 mil åt minstånde, & då ska vi mäta ventilspel & jämföra mot liknande bil. (svårt på amatör nivå)
Jag vet inte heller hur vi på amatör nivå ska kolla hur oljan mår.
korrision i fulerailen sker nog inte så lätt om bilen gå mycke, måste nog kollas på en bil som står mycke.
--------------------------
kom presis på attjag har matrial som inte är offisielt, kanske lägger ut nått av det, får se
av martin1g
Nu kan jag ändå inte låta bli att hoppa in igen.. :???:

Detta med hårdare ventilsäten - frågan är om det är behövligt för just denna motorn eller alla? D.v.s har alla tillverkare samma beläggningar på sina ventiler eller skiljer det sig där (på "vanliga" motorer alltså)?? Samma med nickelbeläggningen i insugsröret?
Användarvisningsbild
av CarMan
martin1g skrev:Nu kan jag ändå inte låta bli att hoppa in igen.. :???:

Detta med hårdare ventilsäten - frågan är om det är behövligt för just denna motorn eller alla? D.v.s har alla tillverkare samma beläggningar på sina ventiler eller skiljer det sig där (på "vanliga" motorer alltså)?? Samma med nickelbeläggningen i insugsröret?
Jag tror inte nån kör med nickel i fulerailen.
men ventilsätena gäller absolut inte alla motorer ! Jag är övertygad om att många turbo bilar har tillräckligt hårda ventilsäten.

--------------------------------
min poäng är som vanligt att man inte kan generalisera, det finns riskar & dom ska man inte "mörka" bara föratt en open funkar så betyder det inte at alla biler funkar. Jag vill bara uppmärksamma folk om detta så ingen kår på en nit i onödan.
om man går in på etanol forumet så finns inga varningar, allt funkar & det betvivlar jag.
av matzen10
CarMan skrev:
matzen10 skrev:Tänkte bara höra om du är intresserad av att kolla lite på min bil, avseende ev. slitage från etanolinblandning? Jag bor inte så långt från dig, tror jag, om du bor på samma plats som du anger att däcken finns?!?

M V H
---> Matz
Jag tror inte att man kommer att se nått!
hur ska vi kunna mäta om dina ventilsäten slitits mer än normalt?
tror nog att vi får vänta tills bilen gått betydligt längre!, säg 10 000 mil åt minstånde, & då ska vi mäta ventilspel & jämföra mot liknande bil. (svårt på amatör nivå)
Jag vet inte heller hur vi på amatör nivå ska kolla hur oljan mår.
korrision i fulerailen sker nog inte så lätt om bilen gå mycke, måste nog kollas på en bil som står mycke.
--------------------------
kom presis på attjag har matrial som inte är offisielt, kanske lägger ut nått av det, får se
Ok, ja jag kan inget om såna där tekniska detaljer som ventilsäten och annat...

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev: Nu är det ju svårt för er o veta om jag talar sanning eller ej. Men jag vet att det är skilnader & vileka som är. så det där utalandet är ju bara ett i mängden av dom söm försöker mörka det hela.
Nu blir jag änum er skeptisk till att köra på E85, när man inte ens kan erkönna dom skilnader som faktiskt finns!
Hur mycke annat är det som dom mörkar?
*klipp*
Plump jämförelse, det håller även jag med om!! :evil:

Det har ALDRIG varit något tvivel om att biltillverkarna har utfört dessa ändringar! Det som är intressant att veta är om de har några belägg för att dessa förändringar verkligen är nödvändiga!

Den där Wordfilen du klistrade in var kanon! Det var sånt jag efterlyste, men jag efterlyser även rapporter som visar på att etanol är korrosivt.

//David
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:[min poäng är som vanligt att man inte kan generalisera, det finns riskar & dom ska man inte "mörka" bara föratt en open funkar så betyder det inte at alla biler funkar. Jag vill bara uppmärksamma folk om detta så ingen kår på en nit i onödan.
om man går in på etanol forumet så finns inga varningar, allt funkar & det betvivlar jag.
Näe, men det finns något som kallas SBF - Sunt BonnFörnuft. Enligt Volvos kundtjänst skulle det absolut inte fungera med ren E85-drift i min bil. Jag kollade upp vad bränslepumpen klarade av att pumpa och testade därefter mej försiktigt fram.

Och läser du förumet nogrannt så finns där en ansvarsfriskrivning.

//David
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Om någon funderar på byta ut innerbely[…]

Stötdämpare bak

Har du någon länk till en sådan? […]

V60 T4 2012 Bränslelukt