Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
AndersP skrev:
sensonic skrev:Hittade problemet idag. Sensorn är inte limmad mot rutan utan hänger på trekvart. Syns tydligt från utsidan. Får bli ett samtal till verkstaden imorgon.
HUR GICK DET ?
bLEV DET BÄTTRE EFTER BESÖK HPS åf ?

Själv har jag lämnat in och fått den kollad.
Funkar bra sa mekken, inga koder.
Men problemet kvarstår, regnsensorn gör inte jobbet.
Det spelar ingen roll vilken regnintensitet eller om det är ljust eller mörkt, den gör jobbet ojämnt
Fungerar ibland bra, ibland dåligt.
Ska man acceptera detta ?
Vad göra ?

Om meken sa att det funkar bra, men du inte kan starta den. Då ber du mekan att visa hur man gör för att få igång den.
endra så fpr du lång näsa, eller så får han det.
Användarvisningsbild
av AndersP
Om meken sa att det funkar bra, men du inte kan starta den. Då ber du mekan att visa hur man gör för att få igång den.
endra så fpr du lång näsa, eller så får han det.[/quote]

"Fungera" gör den, men inte tillfredsställande.
När mekken kollar r det troligtvis så att han sätter på regnesensorn, skvätter/duschar vatten på rutan, och då funkar den säkert.
MEN
är man ute och åker i diverse olika regnväder,får man en helt annan respons från regnsensorn.
Får mekken heller inga felkoder är det inget fel.
Men jag lämnar inte in bilen och klagar för att jag inte har nått bättre för mig utan för att en funktion inte fungerar.
Jag förstår att det är svårt att göra något när man inte hittar nått fel.
Men om jag beskriver felet och har en bil som är 2 månader gammal som kostar nästan 400tkr, så kanske responsen kanske vara lite mer än att konstatera att INGA FEL funna.
ge mig åtminstone en lånebil nån regning dag och testa i "REAL ACTION"
Det kom en enkät efter besöket
Jag yllde i den med mina egna förslag. Har man hört nått sen ? ICKE
Är mina förväntningar på funktionen jag betalat för, alldeles förhöga i förhållande till vad den kan leverera ? :-(O)
Användarvisningsbild
av leiwi
AndersP skrev:
sensonic skrev:Hittade problemet idag. Sensorn är inte limmad mot rutan utan hänger på trekvart. Syns tydligt från utsidan. Får bli ett samtal till verkstaden imorgon.
HUR GICK DET ?
bLEV DET BÄTTRE EFTER BESÖK HPS åf ?

Själv har jag lämnat in och fått den kollad.
Funkar bra sa mekken, inga koder.
Men problemet kvarstår, regnsensorn gör inte jobbet.
Det spelar ingen roll vilken regnintensitet eller om det är ljust eller mörkt, den gör jobbet ojämnt
Fungerar ibland bra, ibland dåligt.
Ska man acceptera detta ?
Vad göra ?

Att det inte finns felkoder lagrade innebär inte att bilen måste vara felfri!! . Om "mekanikern " skulle påstå något sådant passar han nog bättre på lagret.
Stå på dig om din rengnsensor inte fungerar så kräver du att den repareras.
Du kan ju för övrigt vända dig till vilken auktoriserad verkstad som helst
av sensonic
Min regnsensor blev OK efter fastlimning hos ÅF. Iaf fungerar den nu som i alla andra Volvo, dvs inte riktigt lika smart som mäniskan i att förstå när det ska köras ett svep men så bra det blir... :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är i deta läge ganska viktigt att man beskriver sitt fel på rätt sätt.
om man slött bara lämnar in bilen med komentaren att regnsensorn inte fungerar, så testas sensorn & om den funkar så funkar den ju.
men om man lämnar in bilen o förklarar att sensorn inte funkar när dittan o datten händer, men funkar bra o bla bla bla, då vet man vilket senarie man ska återkalla & kan avgöra om det är ett senaria bilen ska klara eller ej
Användarvisningsbild
av AndersP
CarMan skrev:Det är i deta läge ganska viktigt att man beskriver sitt fel på rätt sätt.
om man slött bara lämnar in bilen med komentaren att regnsensorn inte fungerar, så testas sensorn & om den funkar så funkar den ju.
men om man lämnar in bilen o förklarar att sensorn inte funkar när dittan o datten händer, men funkar bra o bla bla bla, då vet man vilket senarie man ska återkalla & kan avgöra om det är ett senaria bilen ska klara eller ej
Såklart såklart beskriver man felet för kundmottagaren så noga man bara kan.
Men sen när man hämtarut och pratade med mekken kändes det väl som om felsökningen inte riktigt sökt efter beskrivet fel. Utan mer fungerar inte... och det gjorde den ju...
Men jag ska på dem igen
Användarvisningsbild
av CarMan
AndersP skrev:
CarMan skrev:Det är i deta läge ganska viktigt att man beskriver sitt fel på rätt sätt.
Såklart såklart beskriver man felet för kundmottagaren så noga man bara kan.
Men sen när man hämtarut och pratade med mekken kändes det väl som om felsökningen inte riktigt sökt efter beskrivet fel. Utan mer fungerar inte... och det gjorde den ju...
Men jag ska på dem igen

fick du nått bre hem med kopia på vilket arbete som skulle göras på din bil?
Användarvisningsbild
av AndersP
nope :o
Om det är lite skitigt ute men inget regn, gör ett slag med bladen att det är smuts vid sensorn som låter torkaren gå trots inget vatten. Den reflekterar mot en vattendroppe (eller smuts). I övrigt tycker jag den är okänslig (efter 200 000 km med sensor). Ibland får man dra på manuellt, tyvärr.

Hej! Jag har en Volvo PV 444 från 1953 med 6[…]

Nu har jag lyft av multiremmen och det gö[…]

Volvo Assistans - och sedan?

@apersson850 , Man servar sin Volvo hos en Volvo […]

V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]