Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrik245
Jag har en 245 från -89. Ska nu byta bromsar bak då de rostat. Nu sitter där AET men eftersom biltema inte säljer AET-ok utan endast girling undrar jag om det går att byta märke på ok. Är infästningen samma?
av Rådlös
Jag har inget svar på din fråga, men inser problemet. Jag har själv haft liknade funderingar i sammanhanget.
Men om du kollar på Biltema, Mekonomen, Skruvat m.fl. efter vad bromsskölden har för beställningsnummer, och framförallt, om det bara finns en modell, så får du ju klart svar så långt. Skulle det finnas två olika bromssköldar, så får du söka vidare.

Ett tillägg som jag har hämtat ur Volvos egen GDS-bok:

Bild
Användarvisningsbild
av tobias1990
det går att byta köp nya skivor då också så kommer de passa, bytta från ate till girling på min 240 utan problem
Användarvisningsbild
av Sparkz
Bak är det samma skivor oavsett fabrikat.
av Rådlös
Dessvärre finns det en mängd olika platser för serviceskylten, som den egentligen heter. Det har ändrats med årsmodellerna, men kolla på dörrstolpar och i bageutrymmet m.m.
Min GDS-bok sträcker sig dessvärre bara fram till och med 1986. Men om du har chassienumret (VIN-koden) så borde det räcka om du går in på Mekonomen eller Skruvat, som du hittar här på forumet. Även regnumret borde gälla.
Vad säger ni övriga, och vanligtvis välunderrättade debattörer?
av Amarace
Serviceskylten sitter alltid i Bagaget på 81 o nyare (i framkant just nedanför rutan på sedan, under golvluckan på Kombi), 80 sitter den på frontplåten, 79 o äldre sitter den på B-stolpen på passagerarsidan.
av hakano
Fredrik245 skrev:Jag har en 245 från -89. Ska nu byta bromsar bak då de rostat. Nu sitter där AET men eftersom biltema inte säljer AET-ok utan endast girling undrar jag om det går att byta märke på ok. Är infästningen samma?
Varför inte köpa ATE-ok på något annat ställe än Biltema? Prisskillnaden är väl inte så stor mellan nya Girling på Biltema kontra nya ATE någon annanstans.

Vill man inte köpa nya ok kan man ju skaffa två andra begagnade ATE-ok och renovera själv och sätta på så blir stilleståndet på bilen kortast möjligt.
Användarvisningsbild
av P1800
Någon som vet om ATE kar kolvar i rostfritt? Alla mina bilar har haft Girling så jag har ingen egen erfarenhet av ATE , bara hörsägen. OM kolvarna år i rostfritt så bör det en enorm fördel vid renovering - någon som vet besked?

Annan fråga: Har aldrig uppfattat att skivorna skulle vara olika mellan Girling och ATE?
av hakano
P1800 skrev:Någon som vet om ATE kar kolvar i rostfritt? Alla mina bilar har haft Girling så jag har ingen egen erfarenhet av ATE , bara hörsägen. OM kolvarna år i rostfritt så bör det en enorm fördel vid renovering - någon som vet besked?
De ok jag haft isär av ATE-modell har i alla fall inte haft rostfria kolvar. Varit lika mycket rost som på Girling-kolvar.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]