Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Kojje man räknar medeleffektökning! Med steg1 får man 19Hk och med steg3 36Hk medeleffektökning och då stämmer mina cifror ovan . :lol:

BSR inför ett nytt begrepp - medeleffekt - för att bättre åskådliggöra den skillnad du kommer att uppleva när du trimmar din bil! BSR’s angivna medeleffekt motsvarar den genomsnittliga ökningen av effekt inom ett givet varvtalsintervall. Det varvtalsområde som man normalt sett använder i en bensinbil är 2500rpm – 6000rpm, och för en dieselbil 1500rpm - 4500rpm. Medeleffekten är därför beräknad på dessa intervall.

Att ange ökningen av medeleffekten, och inte bara toppeffekten är, enligt oss, ett bättre sätt att åskådliggöra hur bilen kommer att bete sig med BSR’s trim. Under acceleration, exempelvis vid omkörning, är det arean under effektkurvan i det aktuella varvtalsintervallet som avgör hur snabbt bilen accelererar. BSR’s angivna medeleffekt säger generellt sett mer om accelerationen än vad den angivna toppeffekten gör.
http://sv.bsr.se/products/t631/
Användarvisningsbild
av gaggi77
DannePe skrev:Men ni som har chippat era T4or hur upplevde ni effektökningen?
Jag upplevde min 2,0T med steg 2 som en sport bil med 208Hk och kan tänka mig de som äger T4 steg3!!!
Användarvisningsbild
av hixen
Oj, många svar på korttid, uppskattas!!

Men jag är lite osäker på steg 3, men defenitivt steg 2 blir det i bilen =)
Men som jag frågade innan, tror ni det funkar med orginal dp, sen racekatt och 2½ tum med chip till steg 2? eller påverkar katten för mycket med mottrycket emot chippets inställning?

Har nämnligen en kompis som sitter med en 300 cells racekatt från biltema..
av JohnBSR
Hej,

Jag kan kanske hjälpa till med att räta ut några frågetecken kring det hela.
Kojje skrev:...som för övrigt är samma för steg 1-3 vad än folk tror...
Det stämmer inte för BSR i alla fall. Hur andra branchkollegor väljer att göra vet jag ju inte men Steg 1 och Steg 2 delar mjukvara medan Steg 3 har en separat programvara som bl.a. tillåter högre luftmassa/ladtryck tack vare det reducerade mottrycket/ökade flödet genom avgassystemet som effektivare evakuerar avgaser och värme.
gaggi77 skrev:2,0T är mer känsliga föratt lamndsonda visar lite fel och då börjar motorlampa lysa men det är inte så farligt. T4-or klarar sig mycket bättre!
Funktionerna för katalysatordiagnostik hos dessa modeller är identiska så det finns ingen skillnad mellan 2.0T och T4 i det avseendet. Värt att veta är att många billigare "race-katalysatorer" uppnår sitt högre flöde genom att tillverkas glesa, d.v.s att de har en lägre reningsförmåga vilket i sin tur gör att katalysatordiagnosfunktionen i bilen detekterar den sämre funktionen (kontra originalkatalysatorn) varpå en felkod för detta sätts. Det finns bara ett korrekt sätt att komma tillrätta med detta och det är givetvis att använda en katalysator som fungerar.

Visst kan man stänga av katalysatordiagnosfunktionen i mjukvaran och/eller justera dess känslighet men när det gäller miljörelaterade felkontrollr så är det något som i alla fall vi hoppas att ingen ägnar sig åt.

Kojje skrev:Det är fodret i cylindrarna som är lite tunnare på fas 2...
Fas 1 T4 har en borrning på 81 mm medan 2.0T ligger på 83 mm. På Fas 2 ligger samtliga modeller på 83 mm vilket desvärre har skapat ett lite bräckligare koncept varpå större effektuttag inte är helt lämpligt. Just T4:an (Fas 1) med sina 81 mm i borrdiameter är dock mycket robust och tål rejäla mängder.
Av dessa anledningar har vi valt att inte saluföra "Steg 3" till 2.0T just p.g.a. hållfasthetsproblematik. Även kolvarna till Fas2 2.0T är inte helt optimala för större effektuttag varpå vi har valt att helt utesluta andra trimsteg än Steg 1-2 till dessa modeller.

DannePe skrev:Avgaset är väl redan 2½ tum efter katten, 63,5mm har jag för mig.
Original avgassystem är 2.25"
Generellt uppnås det ökade flödet i sportsystem genom ljuddämparnas utformning, inte nödvändigtvis rören i sig.

Jag hoppas att detta kan ha varit till nytta för någon i alla fall. Med en önskan om en god vecka.

M.v.h. John BSR
Användarvisningsbild
av hixen
Vill tacka John för att han redde ut frågetecken kring flertalet saker!
Men hur skulle det funka med er programvara till steg 1, resp 2 med original DP sen Racekatt och exempelvis "sportflow" system? :)

S40 t4 -02 är det aktuellt på :D
hixen skrev:Vill tacka John för att han redde ut frågetecken kring flertalet saker!
Det var så lite så.

hixen skrev:Men hur skulle det funka med er programvara till steg 1, resp 2 med original DP sen Racekatt och exempelvis "sportflow" system? :)
Just "race-kat" är ju ett begrepp med en såpass stor vidd att det är svårt att svara på eftersom det egentligen inte finns någon som helst standard för vad en "rejs-kat" skall vara. Dock vill jag poängtera att uteslutande alla katalysatorer som kallas "race-kat" och som kostar upp till ett par tusenlappar uppnår sitt högre flöde genom utglesning, d.v.s. att reningsförmågan försämras i mer eller mindre omfattning. Detta kan potentiellt leda till att katalysatordiagnostiken i Din bil kommer att sätta felkod så att skära bort originalkatalysatorn och svetsa dit en annan katalysator (men behålla original framrör) är en metod som jag inte skulle rekommendera faktiskt.

Utöver detta kan det kanske vara värt att nämna att antalet leverantörer (över världen) av katalysatorer är väldigt stor varpå det är väldigt svårt för mig att uttala mig om "vad som kommer att fungera och vad som inte kommer att fungera". När vi utvecklar trimsatser har vi 100% kontroll över hårdvaran (d.v.s. antingen med bilen i originalkonfuguration som den lämnar biltillverkaren, eller utrustad med delar som vi tillhandahåller) och vi kalibrerar mjukvaran därefter. Om man börjar att byta ut hårdvara mot "egna delar" som har en annan karaktäristik än den vi har kalibrerat mjukvaran för (som i detta fall genom byte av en katalysator med en för oss okänd reningsgrad, flöde, mottryck etc.) så kan vi längre inte uttala oss om hur bilen kommer att bete sig tyvärr eftersom vi helt enkelt inte har utvärderat detta.

Jag får ofta frågan om vi inte skulle kunna utvärdera "annan hårdvara" än vår egen, och givetvis kan man i teorin göra det, men här kommer ett litet dilemma. Antag att vi ska utvärdera 5 olika katalysatorer, 4 olika turboaggregat, 5 olika avgassystem och 3 st olika IC's... Vi får då 300 olika tänkbara kombinationer av hårdvara att utvärdera vilket kommer att ta otroligt lång tid... och detta är bara för en biltyp. Antag sedan att vi ska göra samma utvärdering för t.ex. flera olika motormodeller (T4, 2.0T, Diesel), bilmodeller (S40, V50, S60, V70, S80) och ovanpå det flera olika bilmärken (Volvo, Saab, Audi, Seat, VW, Skoda, Opel, Ford) så har vi snart 50.000 olika utvärderingar att göra och det är tid som vi tyvärr inte har till vårt förfogande helt enkelt.

Så... Det lite tråkiga svaret på Din fråga får bli att "använd den hårdvara som bilens mjukvara är kalibrerad för" eftersom det kommer att ge mest tillförlitligt resultat.

M.v.h. John BSR
Användarvisningsbild
av hixen
Okej, när du skrev ut det på ett sådant sätt blev svaret nästan alldeles för uppenbart :) Förstår precis hur ni på en tuningfirma kan ha problem med denna uppsjö av eftermarknadsprylar som finns. Än en gång, jättetack och kommer i och med detta satsa på ett steg 2, då jag känner att detta uppenbarligen känns skonsammare mot motor och driftsäkerhet =) Ha en bra dag!
hixen skrev:Förstår precis hur ni på en tuningfirma kan ha problem med denna uppsjö av eftermarknadsprylar som finns.
Ja, och idag kommer det en uppsjö med mer eller mindre bra saker från Asien. För bara några år sedan kostade t.ex. en uppgraderingsintercooler till din bil 10.000:- i Sverige och idag kan Du få en tillsynes "likadan" från Kina för under 2.000:- så det är givetvis så att vi förstår att det känns väldigt lockande. Den största besvikelsen brukar komma när någon redan har köpt "massor med delar" utan att kolla med oss först så då blir det ju inte roligt att höra från oss att "Vi är ledsna, men vi har ingen utprovad mjukvara som är kalibrerad för alla extra-grejer Du har monterat på bilen". Kunden känner då antingen att han har köpt en massa grejer "i onödan" eller att vi är "ohjälpsamma". Oavsett vilket så blir det ju lite olyckligt i slutänden.

I övrigt är ju S40:in en väldigt trevlig bil och en av dess uppenbara fördelar är att den inte väger så fasligt mycket (vilket är vanligt på bilar idag) vilket gör att man inte behöver ha så fasligt mycket effekt i den för att få den att gå riktigt fint faktiskt. Tänk bara på att med ökad motoreffekt så ändras ofta körstilen och behovet av bättre bromsar och väghållning kan bli aktuellt. En bil ska inte bara gå fort rakt fram, utan ska även fungera när det svänger och när man behöver få hejd på den... :wink:
hixen skrev:Än en gång, jättetack.
Inga problem alls. Är det något Ni undrar så är det bara att besöka http://sv.bsr.se/support/ så hjälper vi till med svar på Era frågor.

M.v.h. John BSR

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]