Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nicholas
Vid aktivering av diselvärmare (direkt start eller tidur) går den igång ca 10 sekunder sedan stänger den av sig själv. Möjligen kan den "hosta eller rossla " lite innan den stänger av sig själv. Förra året fungerade den perfekt. Det finns inget felmeddelande, bilen är tankad. Finns det någon som vet vad som kan vara fel och förslag på lämplig åtgärd. mvh Nicholas
av S4mp4
Jag hade samma bekymmer med min på V70 -05.
Det rök rätt kraftigt om den innan den sluta funka, sen vart det gradvis sämre tills det slutade fungera helt.
Demonterade fronten och kollade glödstiftet, det hade samlats sot i den, inte mycket men tillräckligt för att det inte tände.
Så jag tog en bit ståltråd för det värsta, och sedan smärgelduk inuti och även utanpå stiftet för att snygga till det lite extra.
Skruvade tillbaka stiftet och provade, funkade klockrent igen :) (utan rök skall tilläggas)

Så att kolla stiftet till en början om det har samlats skit innanför hylsan där glödtråden sitter, det är knappt en timmes jobb och kan spara dig en hel del pengar.

Mvh Sampa
av N0RBERG
Hade samma problem med farsans v70. Dieselvärmaren gick i 10sek, sen slutade den. Var in på verkstad, och de bytte glödstiftet i värmaren, och den blev som ny. Så testa rengöra glödstiftet som S4mp4 sa. Eller så köper du ett nytt.
Användarvisningsbild
av isak
och varför blir det så?
under spridakoppen sitter en plåt ca 5krona stor misstänker den är utbränd,hela spridarenheten kan ha gängat loss ligger isåfall som en maraccas i brännkammaren.
du borde ta ner värmaren och kolla det.min gick 1,5 år efter det probl- la utav nu visade glödstift som felk- hur rent o fint som helst i stiftet som beskrivits. det var styrboxen i mitt fall.
finns andra trådar om brännarproblem massvis.
isak
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]