Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hansjkpg
Hej ! I samband med ett annat fel på min motor ( s80 T6:a -99) tänkte jag ändå byta tändstift eftersom det ändå snart ska göra i samband med service , nu undrar jag över dom stiften som sitter i , Mekonomen rekommenderar NGK bkr6evx (svindyra såklart) men i bilen sitter nu ngk bkr7evx. Finns det någon som vet skillnaden på dom , gäller väl hårdheten ?? men hur påverkar skillnaden motorn ?? Sedan har jag inte bytt tändstift på såna här avancerade motorer och undrar därför över hur mittelektroden ska se ut egentligen ?? Mina stift har en spetsig mittelektrod ! ska det vara så ?
Tacksam för svar från Jönköping
Användarvisningsbild
av Funk
7:an är om jag kommer ihåg beteckningarna rätt ett kallare stift än 6:an. Runt 150/styck är väl ganska normalt för stift till Volvos turbosnurror. Spetsen på platinastift är spetsiga eller i alla fall spetsigare än vanliga stift, iridiumstiften är ännu spetsigare...

/Thomas
Funk skrev:7:an är om jag kommer ihåg beteckningarna rätt ett kallare stift än 6:an. Runt 150/styck är väl ganska normalt för stift till Volvos turbosnurror. Spetsen på platinastift är spetsiga eller i alla fall spetsigare än vanliga stift, iridiumstiften är ännu spetsigare...

/Thomas
ok, tack , nästa fråga , har du kört med bosch stift något ?? skillnaden i dom ?
Funk skrev:Jag kör med Bosch Platinastift, kostade ungefär samma vill jag minnas.

/Thomas
Någon körmässig skillnad??
Ska tändstiften dras åt så man behöver tändstiftsnyckeln + ett rör för att få bort dom?? någon idiot som inte vetat vad dom gjort tydligen ?
Användarvisningsbild
av Funk
Ingen skillnad, och stiften kan fastna rätt ordentligt även om dom är rätt dragna. Däremot så är det otroligt trångt i brunnarna så man måste ha en riktigt smal hylsa om det inte skall kärva.

/Thomas
Användarvisningsbild
av isak
kommer jag inte ihåg fel har du redan platina? isåfall hur långt har de gått? det går att ta 30-40 tusen mil ur dem! egen erfarenhet. jämför gärna avbränningen på ett nytt om du inte tror mig.
isak
Funk skrev:Ingen skillnad, och stiften kan fastna rätt ordentligt även om dom är rätt dragna. Däremot så är det otroligt trångt i brunnarna så man måste ha en riktigt smal hylsa om det inte skall kärva.

/Thomas
Fick köpa en t.nyckel för att komma ner, men sedan var jag tvungen att ta en liten bit rörbit för att få loss det första stiftet. sedan gick nycklen sönder vid andra stiftet , tycker dock att det ser lite slitet ut , vet inte när det byttes senast .
Användarvisningsbild
av Funk
isak skrev:kommer jag inte ihåg fel har du redan platina? isåfall hur långt har de gått? det går att ta 30-40 tusen mil ur dem! egen erfarenhet. jämför gärna avbränningen på ett nytt om du inte tror mig.
isak
Bytesintervallen är 6000 mil med platinastift på våra motorer, vilket det väl sitter original från fabrik på turbosnurrorna.

/Thomas
Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

Låter lite som det är delade meningar, […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]