NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dali skrev:De blir väl även lurade av Volvo som fyller på additiv och byter ett icke-existerande partikelfilter? När jag körde V50 2.0D -05 så fick jag i alla fall betala för påfyllning av additiv ... :???:

Jag betalade även den "nya" (lägre) skatten när den infördes, fick även "partikelfilterrabatten" när den infördes -06. Körde nästan två år utan att betala någon skatt alls.
Nej, alltså, det finns -05 både med och utan partikelfiltret! From -06 hade ju alla det, men på -05 finns både och, men det framgår av chassienumret!

Hur som helst är vi nog lite "off topic" nu...

Inga nya tips om mitt problem?

/Johanna
Prova och knacka på bränslefiltret och se om det finns luft där, du kan även ta loss det från hållaren och vända på det upp o ner! Med motorn igång förstås.

dali det är kanske du som blivit lurad :wink: !
Smart kvinna som inhandlar en diesel utan partikelfilter och drar dom fördelar vi som har partikelfilter!
Hej alla!

Mitt problem har inte på något vis avtagit... Det som hänt sen jag skrev sist, är att jag nu varit inne på Volvo igen, för att få hjälp att byta bränslefilter. De hade lite problem innan de fick ut luften...;) De läste även felkoder igen, och denna gång fick vi ett klagomål på EGR-ventilen.

Bilen har sedan fungerat normalt ett par dagar, fram tills ikväll...Bilen startade, men var som vanligt väldigt orkeslös. Så pass att motorn stannade av sig själv med växeln i friläge. Försökte starta igen. Motorn tänder till lite, men går inte igång. Ungefär som om den fick för lite bränsle.

Muttrande nåt om varför det alltid händer fredagkvällar, gick jag och min ficklampa ut och slet av plastkåpan på motorn för att kontrollera bränsleledningarna. Genom de transparenta slangarna kan jag se att de är välfyllda med bränsle. Endast ett par milimetersluftbubblor syns till, och det ska den ju klara. Har dock inte provat vända upp och ner på filtret, som nån annan här gjort. Ska testa det också imorgon, men det är kaaallt på natten....

Nån som har nåt annat förslag? Kan EGR-ventilen ha med detta att göra? Kan det verkligen bero på att den är trimmad? Borde ju starta iaf, även om det kan bli en ojämn tomgång...

Nu längtar min kudde efter mig, eller var det tvärtom...;)

Hälsningar

/Johanna
Har inte grundläst den här tråden nu och vet inte om någon redan svarat samma sak men;

Du kan inte kontakta företaget som trimma bilen och fråga om dom kan kolla vad som är fel och be dom återställa bilen så den kanske går bättre ? För beror det på trimningen borde väl dom av alla kunna svara på det bättre än Volvo ? =)
opA skrev:Har inte grundläst den här tråden nu och vet inte om någon redan svarat samma sak men;

Du kan inte kontakta företaget som trimma bilen och fråga om dom kan kolla vad som är fel och be dom återställa bilen så den kanske går bättre ? För beror det på trimningen borde väl dom av alla kunna svara på det bättre än Volvo ? =)
Hej!

Kan tyvärr inte det, då jag inte vet vem/vilket företag som gjort det. Gjordes av tidigare ägare. Det jag kan och kommer göra om inget annat hjälper, är att återställa till bilens orginalprogram. Tvivlar dock på att det har något med det att göra, då motorn inte ens startar nu. Tänder bara till. Visst kan modifierad motorstyrning ge ojämn tomgång, men har aldrig varit med om eller ens hört att en motor inte skulle starta av detta. Skillnad på en motor med utbytt kamaxel...;)

Hur som helst, nu åker jag bort till min bil och gör ett nytt försök. Medtager startkablar, samt startgas. Kommer även vända bränslefiltret, för det verkar verkligen som om den inte får nån diesel.....

Flera idéer välkomnas!

Mvh

/Johanna 8)
En del säger ju att vissa motortrim bara lurar bränslepumpen att det är lågt bränsletryck, om det är så kanske pumpen har lagt av mer eller mindre då?? Eller att det nånstans är ett läckage som är svårt att upptäcka??
johannaj skrev:Hej!

Kan tyvärr inte det, då jag inte vet vem/vilket företag som gjort det. Gjordes av tidigare ägare.
I ditt ägarbevis / reg.bevis ser du föregående ägare och det på så sätt går att kontakta denna genom telefon ? ;)

Bara att ringa han/henne och fråga vilket företag som trimmade bilen :)
DogWalker skrev:En del säger ju att vissa motortrim bara lurar bränslepumpen att det är lågt bränsletryck, om det är så kanske pumpen har lagt av mer eller mindre då?? Eller att det nånstans är ett läckage som är svårt att upptäcka??
Inget läckage, men det skulle naturligtvis kunna vara en dålig slang någonstans som drar "tjuvluft..."
opA skrev:I ditt ägarbevis / reg.bevis ser du föregående ägare och det på så sätt går att kontakta denna genom telefon ? ;)

Bara att ringa han/henne och fråga vilket företag som trimmade bilen :)
Det hade jag gjort för längesedan om möjlighet fanns. Det förra ägaren vet om bilen är att den är svart... Och inga kvitton sparade...
johannaj skrev:Det hade jag gjort för längesedan om möjlighet fanns. Det förra ägaren vet om bilen är att den är svart... Och inga kvitton sparade...
Var det ägaren innan dess som trimmade bilen isåfall ? För inte glömmer man bara så vem eller vad som trimmade bilen ? ?:-/

Jag brukar tycka mitt minne är lite halvkasst.. men det skulle isåfall ta priset :mrgreen:

Vet inte vad de är värda och vad man ska[…]

VOC Service

2G/3G-näten har precis stängts ner i dit[…]

Har en 2022:a, levererad december -21, sedan i mar[…]

En dämpare låter grymt när den &ou[…]