Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det görs givetvis en massa QP idag med. Men det är betydligt enklare att SE om det är fel kontrollmärke direkt, sen gör man sin QP på just den bilen. Efter 1 januari måste man ju slå på alla bilarna för att kunna se det.

Ta bara på en vanlig fordon/förarkontroll vid vägkanten. Ett blås och sedan en kik på kontrollmärket. Är det rätt så får man köra vidare. Nu måste man slå QP på alla man stannar för att kontrollera det.
Användarvisningsbild
av SvenB
De flesta gångerna jag blivit stoppad så har de förutom blås, körkort och vilotidsbok slagit på både bil och körkort. De kanske tycker jag ser skum ut?
Användarvisningsbild
av CarMan
Bra att dom ta bort detta, då jag alltid glömer att klistra dit den. Den gör ändå ingen nytta, jag har flera gånger glömt bort att montera märket, o inte är det nån som ser det ändå...

I dag vart jag stoppad i en rutin kontroll, o fick blåsa. Då kolla dom givetvis även skattemärket, vilket jag inte hade hunnit montera (det damt ner för 2-3 månader sen) polisen fråga om jag hade märket i bilen, o jag kolla, men fann inget. då gick dom i väg o kolla, sen var det bra.
jag sa då at jag har nog märket hemma, jag har inte hunnit montera det än. polisen gjorde mig då uppmärksam på att märket på bilen är för 2008, så jag borde nog ha haft tid nån gång under 2009 att monter ett märke (schack matt)
av *pettson*
Älskar transportstyrelsen.. fick just mitt nya skattemärke igår. Som sagt årskiftet så slopas dom. Känns mycket motiverande att knöla dit för att om några veckor skrapa av skiten igen. *suckar*
Användarvisningsbild
av SvenB
*pettson* skrev:Älskar transportstyrelsen.. fick just mitt nya skattemärke igår. Som sagt årskiftet så slopas dom. Känns mycket motiverande att knöla dit för att om några veckor skrapa av skiten igen. *suckar*
Sätt fast det med tejp.
av erc
*pettson* skrev:Älskar transportstyrelsen.. fick just mitt nya skattemärke igår. Som sagt årskiftet så slopas dom. Känns mycket motiverande att knöla dit för att om några veckor skrapa av skiten igen. *suckar*
Vid en övergång till nytt förfarande måste ett datum sättas. I detta fallet är det den 1 januari 2010. Visst kan det tyckas knasigt att någon vecka före årsskiftet få ett nytt skattemärke, men någonstans förstår jag systemet.

Personligen hade jag struntat i att sätta på kontrollmärket - om skylten var fri från tidigare märken vill säga. Har du redan en stapel klistermärken på skylten gör det väl inte så mycket med ett till?
Användarvisningsbild
av Guligan
olson skrev:När de slopar märkena får vi nog sänkt bilskatt :roll:
You wish... 8)

Men visst, registerhållningsavgiften som ju är en del i fordonsskatten borde de allt ha möjlighet att sänka.
av *pettson*
Det hade ju varit smartare att köra det löpande över den tid som var kvar innan alla skulle ha slopat märke. Menar som så att om beslutet var genomklubbat i oktober så skulle inte märken skickas i oktober, inte i november och inte i december. Januari kunde alla slopa märket. Men nu är det som det är. Det är inte lång tid kvar :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är väl presis det dom gör, dom kör löpande från o med första januari.

men uppenbarligen kan man strunta i det, jag har missat många gånger att montera den där lappen, o inte blir jag stoppad för det.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)