Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Whisky
Hej!

Jag har märkt att klockan i bilen drar sig några minuter på ungefär en månad, samt att strålkastarna dröjer några sekunder innan de får fullt ljus efter att motorn har tänt... Är detta tecken på att batteriet börjar ha gjort sitt?
I övrigt har jag inga problem med elektroniken eller att starta bilen!
Användarvisningsbild
av Whisky
Bra fråga!

Nej, inte vad jag har märkt (vilket jag tycker jag borde ha gjort, men jag kan ju kolla lite mer noga)

Man blir lite fundersam. På alla andra bilar jag haft har det inte varit några frågetecken när bateriet varit slut... Tänkte om det är lite mera subtila tecken på dessa kärror..?
Användarvisningsbild
av Brainy
Min 343a har nämligen länge dragits med problemet att ljsuen lyst svagt och laddningslampan lyst tills jag trycker på gasen första gången, sen fungerar den kanon. Jag har gissat på att det kan vara generatorn som börjar ge upp men vet tyvärr inte.

/Anders
Användarvisningsbild
av greeeken
Låter helt klart som generator problem
Användarvisningsbild
av CarMan
klockan ska inte drasig om batteriet är dåligt
Användarvisningsbild
av Whisky
CarMan skrev:klockan ska inte drasig om batteriet är dåligt
Ajf-n... Inte det... Vad beror det på då?

Är den månne justerad efter någon volvomekar-debiteringstid där varje timme på klockan egentligen är kortare i verkligheten? :wink:
av Knasen
Vilken typ av strålkastare har du?
Användarvisningsbild
av Whisky
Knasen skrev:Vilken typ av strålkastare har du?
Vanliga halogenare... Xenon-dito brukar ju ha en fördröjning, men inte halogenlampor väl?

Greeeken och Brainded verkar ju iofs vara inne på ett korrekt spår, i o m att det verkar som om laddningen verkar dröja lite. Men det kan ju iofs i sin tur bero på batteriet som i sin tur tar emot laddning lite segt och orsakar en spänningsdipp i generatorn ibörjan när startmotorn har gått och motorn tänder. Jag ska ta reda på hur gammalt batteriet är. (någon som på rak arm kan tala om under vilken service det byts?) Jag har inte bytt på de 1½-året jag haft bilen i a f.

Men varför drar sig klockan om inte den är batteriberoende?
av Frigge
Batteri byts inte på någon serviceintervall, det byts när det är dåligt.
Ett batteri brukar hålla runt 4-5 år (beroende på användning).

/Fredrik
Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad SAA[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]