Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är möjligt att inte allt blev nollställt när jag drog minuspolen.
Klockan var nollställd men mina förbrukningssiffror var kvar, skumt.

Ska prova att ta bort både plus och minuspol och sen lägga ihop kablarna en stund så allting verkligen nollas.

Eller måste man ställa båda speglarna rätt innan man sätter tillbaka strömmen?
Ena spegeln var inne och andra var ute när jag kopplade på batteriet igen.
Då var det min tur att få detta problem efter att ha bytt från tonade till orginal rutor.
Löste det genom att koppla in BSR:s diagnosverktyg och raderade koderna.
Efter det fungerade det och jag behövde aldrig koppla loss batteriet :D
Nu har jag råkat ut för samma sak! :D Ska testa att läsa/radera koder med PPC:n och se ifall jag får ordning på det. Rapporterar resultatet när jag testat.

Edit: Update!

OK, jag tog med mig min PPC till garaget och läste av koderna. Jag fick mina vanliga AUM-koder (de ska vara där) samt två nya koder. Aha, tänkte jag, speglarna har satt felkod...raderade alla koderna och tryckte på spegelinfällningsknappen. Den spegel som var utfälld åkte in och vid nästa knapptryck åkte båda speglarna ut! :D Tjohoo, felet avhjälpt!!

Nu till det lustiga...jag kollade de två nya koderna på ppc-diagnos.com och fick följande träffar:

List of search result for: cem 6a04
CEM-6A04 Dörr låst, höger bak
CEM-6A04 Dörr låst, höger bak. För låg signal. Intermittent fel
CEM-6A04 Dörr låst, höger bak. För låg signal. Permanent fel

List of search result for: cem 6a01
CEM-6A01 Dörr olåst, vänster bak
CEM-6A01 Dörr olåst, vänster bak. För hög signal. Intermittent fel
CEM-6A01 Dörr olåst, vänster bak. För hög signal. Permanent fel

Är inte det väldigt konstigt?! Om det hade varit DDM eller PDM så har jag inte blivit förvånad men att de vanliga slumpfelen med bakdörrarnas lås borde väl inte påverka backspeglarna?

När jag läste ut koderna fick jag alltså bara de två AUM-koderna och ovanstående för CEM. När alla raderades så synkade speglarna ihop sig som de skulle...

Sharkman, minns du vad du hade för koder när du hade det här problemet?

Ta inte det här inlägget fel nu, jag är jätteglad att speglarna fungerar som de ska och inte minst för att jag nu vet att det finns en enkel lösning om problemet skulle uppstå igen. Dock är jag vetgirig och vill förstå varför det löste sig genom att radera koder som, åtminstone för mig, inte alls har med speglarna att göra. Nollställer PPC system utöver att radera koder? Någon som vet?

Mvh
/Fred
Kylarvatten läckage Volvo 940

Du måste trycksätta systemet när m[…]

Doktorns 945 ltt -97

Jo. Jag gjorde det flera gånger. När ja[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-1917)[…]

Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]