NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikhan
Hej! Har ett problem,när det blir ett par minusgrader ute så fryser dörrlåset på förarsidan inga problem att öppna men däremot att stänga,dörren bara "studsar" tillbaka så att säga,har provat låsolja m.m men det verkar inte hjälpa, någon som har nån ide vad felet är eller har råkat ut för samma sak?
mvh Mikael
Användarvisningsbild
av Eriksson85
Har samma problem, verkar som att mekanismen hänger upp sig så handtaget blir slappt. Har varit tvungen att dunka på insidan av dörren för att det ska släppa.
Nu dom senaste dagarna då det har varit kallt så har det inte varit problem med min men det kanske återkommer.
Har även haft problem med passagerardörren, den har inte gått att öppna kanske 2-3 gånger sedan i augusti då jag köpte den. Och då har det varit plusgrader också. Lösning ?
av Sigsten
Jag har hört en förklaring på frysproblem. Jag har inte undersökt det själv. Men det handlar om att låset är smort med ett fett som innehåller vatten (emultion). Så för att komma till rätta med problemet så måste man först ta bort "emultionen" och sen smörja på nytt. Jag har provat att smörja "ovanpå" låsdelarna utan att det hjälpte. Hör av er om utvärdering. Detta gällde inte min 850 förstås :)
av Calzune
Upplevde exakt samma sak igår på förrardörren - att låset fryste sig och dörren bara "studsar" och inte gick att stänga.
Efter ett par timmar med kupévärmaren så verkade det dock ha tinat upp sig och dörren gick igen.
Var in på Volvo idag och pratade med dom och dom sa att dom behöver öppna upp dörrpanelen och undersöka samt sannolikt smörja lite.
Har bokat en tid nästa vecka för detta, ska försöka återkomma efter att bilen varit inne.
av Kluster
Precis samma fel på min förardörr. Två kvällar i rad uppstod detta problem för mig. Inga problem att öppna dörren men när jag stänger den så bara studsade den tillbaka.

Fick lov att köra låsolja och sen lite värme från värmaren så var allt som normalt igen. Kan nämnas att det regnade som sjutton innan köldknäppen (runt -10) kom för två nätter sedan. Idag när det var runt -2 var det inte några problem.

Fast det känns inte bra att inte veta om det går att stänga dörren, speciellt nu när vi har en 4 mån dotter. Det är ju liksom inte bara att gå in igen och vänta :wink:

Ska nog också ta ett snack med Volvo här så de får kolla på detta...
av Calzune
Hade bilen inne igår och det som dom konstaterade var att det fanns en del fukt där inne som högst sannolikt bildats genom kondens (och inte läckage vid rutan eller liknande).

Åtgärden bestod i att torka upp med värmepistol, göra rent samt smörja rubbet med vattenavvisande fett.
Han sa också att han gjort det på några V50 tidigare och att brukar funka bra sen.

Återstår att se men hittills känns handtaget iaf ”smidigare” och inte lika ”slappt”.

Med andra ord också lite åt det hållet som Sigsten nämner ovan angående fettet.
Kostnad: 1200 spänn :( men inte mycket att göra åt för min del.
Användarvisningsbild
av SvenB
Tyvärr inget ovanligt fel på bilar. Hade en VAG bil som uppträdde tvärtom, centrallåset låste upp men ingen av framdörrarna gick att öppna. Det var bara att krypa in genom baksätet och fram. När man åkt en stund och det blivit varmt i bilen fungerade dörrhantagen på framdörrarna. Tilläggas kan att det var lika både inifrån och utifrån. Torkning, spänning av en fjäder och nytt fett löste problemet.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]