Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag har V70N & har 2 barn, jag har aldrig haft en barnstiol i framsätet.
jag körde med babyskyddet i mitten bak (en sån med bas station)
Sen provmontera jag olika modeller av barnstolar o köpte en som passa bakotvänd även mitten bak i min bil.
När ungen nummer 2 kom så vart den babyskydd höger bak, då måste framstolan vara långt fram, så det bli trånkt att sita där, men det gör inget tycker vi. Den av oss som inte kör, sitter bäst i baksätet, o kan då ta hand om ungarna ( nåt som defenetivt inte föraran ska göra)
Sen fick stora killen bälteskudde, med rygg, den satte vi vänster bak. så nu sitter den vuxna i miten bak, kanske inte bästa platsen, men funkar dom gånger vi är alla i bilen.
jag köpte en 93 för några månader sen, volvo skulle ha ca 800kr, vet inte om det bara var för motståndet eller för jobbet med för att lura systemet. jag kopplade iallafall bort airbagen, när jag skall bes kopplar jag in den igen, så fort mellankillen blivit ett år äldre åker han framåtvänd i framsätet, då åker minstingen bak på hans plats. nån som kan förklara för mig hur airbagen skulle kunna smälla utan att vara inkopplad?????? ingen som jag känner som jobbar som mekaniker kan!!
airgagen kan inte smälla om den är urkopplad, jag känner inte till ett enda fall i hala världen då detta har hänt.
men du ska inte koppla bort den utan att koppla in ett motstånd, då stängs hela systemet av o alla andra system funkar då sämre än om bilen var bygd för att inte ha airbags nånstans (bälten o sånt är anpassat för att allt ska fungera)

OBS !!! Man ska absolut INTE ha ett barn som är kortare än 140cm i framsätet framåtvänd på eller inte på bälteskude om det finns en airbag där!!! OBS !!!
Den ska vara urkopplad även då! eller så får dom åka i baksätet...
Det har hänt med äldre bilar av olika fabrikat. Problemet har då varit att kortslutningskyddet till polerna inte gått i som det är tänkt (polerna kortsluts normalt sett när kontakten dras ur för att förhindra polskillnad så att den kan lösa). Statiskt elektricitet har sen löst bagen. Men det var runt 1994. Senare bags SKA INTE och har inte heller mej veterligen heller löst. Det är alltså ytterst sällsynt men är ändå en svag tröst om du så bara är och blev den enda.

Det här är vad du behöver https://v[…]

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]