Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
erc skrev:
MattiasD skrev:Det bör vara skillnad på om utsläppen är fossila eller inte. Annars håller jag med. Lite lurt med EURO-klassningen. Låter helt sjukt att D5 skulle vara bättre för miljön än 2.5FT, vilket man kan tro av Euro-klassningen. Troligtvis uppfyller 2.5FT Euro5, men klassades av nån anledning mot Euro4 (kanske innan Euro5 fanns?) och man orkar inte göra om klassningen.
Nu ska man ju komma ihåg att det finns fler aspekter än just det (totalt överhypade) CO2-utsläppet.
Fast då är det ännu mer obegripligt. Dagens debatt är ett enkelspårig malande om CO2 och då är det kanske inte fel med Diesel. Men väger man in höga utsläpp av kväveoxider som är farligt för hälsan (vilket CO2 inte är) och dessutom bidrar till försurning av vår natur, de små sot partiklar som passerar filtret och som av många forskare anses som de farligaste och tränger långt ner i lungorna, dessutom icke förnyelsebart, så är Dieseln vansinnig när det finns bättre alternativ.
av Steff 99
MattiasD skrev:
erc skrev:
MattiasD skrev:Det bör vara skillnad på om utsläppen är fossila eller inte. Annars håller jag med. Lite lurt med EURO-klassningen. Låter helt sjukt att D5 skulle vara bättre för miljön än 2.5FT, vilket man kan tro av Euro-klassningen. Troligtvis uppfyller 2.5FT Euro5, men klassades av nån anledning mot Euro4 (kanske innan Euro5 fanns?) och man orkar inte göra om klassningen.
Nu ska man ju komma ihåg att det finns fler aspekter än just det (totalt överhypade) CO2-utsläppet.
Fast då är det ännu mer obegripligt. Dagens debatt är ett enkelspårig malande om CO2 och då är det kanske inte fel med Diesel. Men väger man in höga utsläpp av kväveoxider som är farligt för hälsan (vilket CO2 inte är) och dessutom bidrar till försurning av vår natur, de små sot partiklar som passerar filtret och som av många forskare anses som de farligaste och tränger långt ner i lungorna, dessutom icke förnyelsebart, så är Dieseln vansinnig när det finns bättre alternativ.
Det är lätt att fastna i dieselns prtikelutsläpp, euro 5 harnu ännu bättre filter.
Men en diskussion som sällan eller aldrig kommer upp, är vilka utsläpp som idag är ganska okända ger förbränning och ofullständig förbränning av etanol....
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tycker att man ska köra det man vill! Vissa vill ju få det till att männsklighetens överlevnad beror på om din nästa bil är etanol- eller dieseldriven!

Jag har kört S80 V8 i ca två år nu som har dragit i runda slängar 1,5-2l/mil. Nu tyckte jag att det hade varit kul att testa en XC60 D5 istället, så jag beställde en sån!

Summan av detta blir att - Kör den bilen du vill!
av erc
XC90_Executive skrev:Jag tycker att man ska köra det man vill! Vissa vill ju få det till att männsklighetens överlevnad beror på om din nästa bil är etanol- eller dieseldriven!

Jag har kört S80 V8 i ca två år nu som har dragit i runda slängar 1,5-2l/mil. Nu tyckte jag att det hade varit kul att testa en XC60 D5 istället, så jag beställde en sån!

Summan av detta blir att - Kör den bilen du vill!

Tack och lov får vi ju faktiskt köra vad tusan vi vill. En Rolls Royce från 30-talet? Inga problem. En BMW X6 Hybrid? Inga problem. En eldriven Think? Inga problem. Volvo V70 med antingen diesel eller bensin/E85-drift - sannerligen inga problem.

Inte nog att vi FÅR köra vad vi vill - vi SKA köra vad vi vill. Det är vi som konsumenter som avgör huruvida tillverkarna satsar rätt. På marknader där folk inte får köra vad de vill blir det snabbt knasigt. Trabant...

Att på ett volvodiskussionsforum fråga om man ska köra V70 2.4D eller V70 2.5FT är ju lita av en garanti för att det ska bli just diskussion. Vilket är ytterst trevligt, lärorikt och underhållande så länge folk beter sig vuxet.
av erc
Steff 99 skrev:Det är lätt att fastna i dieselns prtikelutsläpp, euro 5 harnu ännu bättre filter.
Men en diskussion som sällan eller aldrig kommer upp, är vilka utsläpp som idag är ganska okända ger förbränning och ofullständig förbränning av etanol....
Jo, visst är det okända något att oroa sig för. Inte säker på att jag förstod din sista mening på rätt sätt - men är det något specifikt kring etanolförbränning (och/eller ofullständig sådan) du oroas speciellt av? Vidare är ju begreppet "ganska okänd" lite lustigt. Antingen är ju någonting känt, eller inte.
Användarvisningsbild
av Variosboy
erc skrev: Vilket är ytterst trevligt, lärorikt och underhållande så länge folk beter sig vuxet.

Vilket är allt för sällan att folk gör tycker jag.. Beter sig vuxet alltså..
Användarvisningsbild
av SvenB
Mitt förslag, lås den här tråden. Vi har kommit alltför långt från trådskaparens ursprungliga frågeställning. Jag föreslår att eventuell fortsatt diskussion förs i en egen tråd under Allmän Bildiskussion.

Sven

Edit. Tar tillbaka förslaget om låsning.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av erc
KKR skrev:Mitt förslag, lås den här tråden. Vi har kommit alltför långt från trådskaparens ursprungliga frågeställning. Jag föreslår att eventuell fortsatt diskussion förs i en egen tråd under Allmän Bildiskussion.

Sven

Har vi?! Att diskutera huruvida en V70 med 2.4D eller 2.5FT motor är mest lämpad ur ett privat ägarperpektiv är väl precis vad som görs?
Användarvisningsbild
av SvenB
erc skrev:
KKR skrev:Mitt förslag, lås den här tråden. Vi har kommit alltför långt från trådskaparens ursprungliga frågeställning. Jag föreslår att eventuell fortsatt diskussion förs i en egen tråd under Allmän Bildiskussion.

Sven

Har vi?! Att diskutera huruvida en V70 med 2.4D eller 2.5FT motor är mest lämpad ur ett privat ägarperpektiv är väl precis vad som görs?
Okej, jag har ingen annan uppfattning. Men det är det de som har. Jag tar tillbaka mitt förslag och raderar min miljötråd
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]