- lör 12 dec 2009, 09:55
#352434
erc skrev:Fast då är det ännu mer obegripligt. Dagens debatt är ett enkelspårig malande om CO2 och då är det kanske inte fel med Diesel. Men väger man in höga utsläpp av kväveoxider som är farligt för hälsan (vilket CO2 inte är) och dessutom bidrar till försurning av vår natur, de små sot partiklar som passerar filtret och som av många forskare anses som de farligaste och tränger långt ner i lungorna, dessutom icke förnyelsebart, så är Dieseln vansinnig när det finns bättre alternativ.MattiasD skrev:Det bör vara skillnad på om utsläppen är fossila eller inte. Annars håller jag med. Lite lurt med EURO-klassningen. Låter helt sjukt att D5 skulle vara bättre för miljön än 2.5FT, vilket man kan tro av Euro-klassningen. Troligtvis uppfyller 2.5FT Euro5, men klassades av nån anledning mot Euro4 (kanske innan Euro5 fanns?) och man orkar inte göra om klassningen.Nu ska man ju komma ihåg att det finns fler aspekter än just det (totalt överhypade) CO2-utsläppet.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14