Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Steff 99 skrev:
Visserligen finns det något som säger "skadeglädje är den enda sanna glädjen"
Ja det finns det. Om man tittar på den senaste opinionsmätningen går MP starkt framåt. De förespråkar ju etanol. De satsar ju på att minska användandet av fossila bränslen. Så att inte tro att de fossila bränslerna kommer att beskattas hårdare, kanske till och med mycket hårt, under nästa mandatperiod tror jag är att lura sig själv. Jag tror att vi kommer att få se en ökad inhemsk produktion av etanol. Finnländarna håller ju på att ta fram etanol ur avfall. Varför skulle Volvo återuppta produktionen av BiFuel om de inte var rädda för att tappa marknad. De skall ju konvertera den till att etanolen skall bli alternativbränsle, varför. Detta skriver jag inte för att jag har en Flexifuel, utan jag köpte en Flexifuel för att jag ser ovanstående scenario framför mig.
av matthh
KKR skrev:
XC90_Executive skrev:
KKR skrev:Glöm inte skatten på dieselbilen 5050:-/år. Flexifuelbilen blir, hoppas vi, skattebefriad i 5 år.
Vad jag vet så kostar en V70II 2,4D man 3921kr per år i skatt...
Sorry, du har delvis rätt. Jag har varit inne på transportstyrelsens hemsida igen. Manuella kostar 3921:-/år. Men automat, som trådskaparen efterfrågar kostar 4866:-/år. Den jag tittade på först som kostade 5050:-/år var tydligen en D 5:a
Fordonsskatten på diesel kommer sänkas ytterligare i samband med att skatten på dieseln höjs, så brytpunkten kommer att bli lägre. Det görs för att föra över skatten på de som kör mycket istället.
Så här kommer uträkningen se ut framöver. (Gäller bilar reggade efter 1/1 -08)

•2011-2012: ((gram koldioxid/km >120 g x 20) + 360) x 2,55 +250 + 43
•2013: ((gram koldioxid/km >120 g x 15) + 360) x 2,4 + 250 + 43
av bilgalen
MattiasD skrev:Och våra politiker måste se till att förnyelsera bränlsen är mer lönsamma så en höjning av skatterna på etanol är inte troligt.
Fast som vanligt så kommer ju ekonomin i första hand när det gäller politik. Så om många människor väljer dessa bilar som är skattebefriade, kommer ju skatteintänkterna minska. För att kompensera för det så höjer politikerna då fordonsskatterna och/eller tar bort denna skattebefrielse (igen?).
Användarvisningsbild
av SvenB
bilgalen skrev:
Fast som vanligt så kommer ju ekonomin i första hand när det gäller politik. Så om många människor väljer dessa bilar som är skattebefriade, kommer ju skatteintänkterna minska. För att kompensera för det så höjer politikerna då fordonsskatterna och/eller tar bort denna skattebefrielse (igen?).
Ja det kan tänkas, men i detta fall som rör miljön tror jag att det knappast är troligt, men även om så vore fallet skulle dieselbilsägarna drabbas hårdare eftersom skatten är mycket högre på de bilarna än på de som går att köra på förnyelsebara bränslen..
av Steff 99
KKR skrev:
bilgalen skrev:
Ja det kan tänkas, men i detta fall som rör miljön tror jag att det knappast är troligt, men även om så vore fallet skulle dieselbilsägarna drabbas hårdare eftersom skatten är mycket högre på de bilarna än på de som går att köra på förnyelsebara bränslen..
Det har väl inte funnits något politisktbeslut där man givit skattelättnader på saker man vill ha införda genom att få folk att köpa , som man inte tagit bort igen .
Titta på införandet av katalysatorer, där försvann lättnaden , trängselskatter och miljöbilarnas befrielse av avgiften är påväg att slopas.
Friparkering i city för miljöbilar , är på väg bort ...
Man får nog vara lite blåögd om man tror att etanol eller elbilar i förlängningen kommer att vara skattebefriade.

Bilismen är en stor mjölkko för politiker och därmed också som skatteintäkt den lär inte försvinna.
Någon nämde MP som miljödrivarare , ja tyvärr så har de nu också slagit sig ihop med två andra partier som vänar om bidrag och skattehöjningar, så jag tror inte att någon kommer att komma från deras brandskattning av de som tillför samhället något om de skulle få regeringsmakten.
Det är väl bara att hoppas att svenska folket inte är så korkade så att det sker.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej Steff 99, jag är INTE blåögd. Jag tror att vi egentligen är på fel tråd men, Skattebefrielsen på miljöbilar är en morot för att få köparna att välja miljöbil helt riktigt. Den är 5 år från det att bilen är ny. Trängselskatten är ingen miljöskatt. En miljöbil tar lika stor plats, varför ska den få stå gratis eller slippa trängselskatt. Men ingen kan påstå att miljöklassade bilar inte ger en mindre belastning på miljön. Så att styra oss att köpa miljöklassade bilar via plånboken kommer nog att fortsätta. Antingen via skattebefrielse eller skyhöga skatter på de bilar som inte räknas till miljöbilar. Men helt säkert kommer man tjäna på att ha en miljöbil.
av Steff 99
KKR skrev:Nej Steff 99, jag är INTE blåögd. Jag tror att vi egentligen är på fel tråd men, Skattebefrielsen på miljöbilar är en morot för att få köparna att välja miljöbil helt riktigt. Den är 5 år från det att bilen är ny. Trängselskatten är ingen miljöskatt. En miljöbil tar lika stor plats, varför ska den få stå gratis eller slippa trängselskatt. Men ingen kan påstå att miljöklassade bilar inte ger en mindre belastning på miljön. Så att styra oss att köpa miljöklassade bilar via plånboken kommer nog att fortsätta. Antingen via skattebefrielse eller skyhöga skatter på de bilar som inte räknas till miljöbilar. Men helt säkert kommer man tjäna på att ha en miljöbil.
Blåögdheten var inte riktad specifikt till dej...utan mer till alla som tror att etanol o elbilar kommer att förbli skattebefriade...

I övrigt håller jag med att det " off topic "
av erc
Steff 99 skrev:
KKR skrev:Nej Steff 99, jag är INTE blåögd. Jag tror att vi egentligen är på fel tråd men, Skattebefrielsen på miljöbilar är en morot för att få köparna att välja miljöbil helt riktigt. Den är 5 år från det att bilen är ny. Trängselskatten är ingen miljöskatt. En miljöbil tar lika stor plats, varför ska den få stå gratis eller slippa trängselskatt. Men ingen kan påstå att miljöklassade bilar inte ger en mindre belastning på miljön. Så att styra oss att köpa miljöklassade bilar via plånboken kommer nog att fortsätta. Antingen via skattebefrielse eller skyhöga skatter på de bilar som inte räknas till miljöbilar. Men helt säkert kommer man tjäna på att ha en miljöbil.
Blåögdheten var inte riktad specifikt till dej...utan mer till alla som tror att etanol o elbilar kommer att förbli skattebefriade...

Oavsett vilket bränsle vi talar om tror jag att de mest utsläppseffektiva bilarna kommer åtnjuta någon sorts förmåner framöver. Toksnåla bensin- eller dieselbilar inräknat. Nu är det ju precis beslutat att den stora moroten är fem års skattefrihet - ett beslut som förmodligen/förhoppningsvis kommer gälla några år framöver. Kraven på miljöbilarna ska självklart förstärkas i takt med tiden. Köper man en ny bil idag gör man klokt i att köpa en som klarar EURO5, dvs efterträdaren till EURO4 (likställt med svenska Miljöklass 2005 och 2005 PM).

Noterar att vare sig 2,5FT eller 2.4D uppfyller EURO5, utan bara EURO4. I V70-programmet är det faktiskt bara D5 och T6 som uppfyller EURO5. En smula förvånande att inte 1,6D gör det...
av MattiasD
Steff 99 skrev:

Det tror jag de flesta förstår. Hoppas jag iallafall. Men nu är försäljningen av E85 i Sverige bara en bråkdel av den totala bränslemarknaden. Globalt sett är den knappast mätbar. Så länge det är så bör etanol vara mindre belastad av skatt. Elbilar ska vi inte tala om. Och ska vi komma ur fossilberoendet som våra politiker pratar om måste det också vara så.
av MattiasD
erc skrev:
Steff 99 skrev:

Oavsett vilket bränsle vi talar om tror jag att de mest utsläppseffektiva bilarna kommer åtnjuta någon sorts förmåner framöver. Toksnåla bensin- eller dieselbilar inräknat. Nu är det ju precis beslutat att den stora moroten är fem års skattefrihet - ett beslut som förmodligen/förhoppningsvis kommer gälla några år framöver. Kraven på miljöbilarna ska självklart förstärkas i takt med tiden. Köper man en ny bil idag gör man klokt i att köpa en som klarar EURO5, dvs efterträdaren till EURO4 (likställt med svenska Miljöklass 2005 och 2005 PM).

Noterar att vare sig 2,5FT eller 2.4D uppfyller EURO5, utan bara EURO4. I V70-programmet är det faktiskt bara D5 och T6 som uppfyller EURO5. En smula förvånande att inte 1,6D gör det...
Det bör vara skillnad på om utsläppen är fossila eller inte. Annars håller jag med. Lite lurt med EURO-klassningen. Låter helt sjukt att D5 skulle vara bättre för miljön än 2.5FT, vilket man kan tro av Euro-klassningen. Troligtvis uppfyller 2.5FT Euro5, men klassades av nån anledning mot Euro4 (kanske innan Euro5 fanns?) och man orkar inte göra om klassningen.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]