Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Nej VolvoB20, du skulle troligen inte bli en mer ekonomisk bilförare av kursen... Praktiserar man regelbundet det som du listar så går det knappt att förbättra. Problemet är att de allra flesta inte gör det, och praktiskt behöver uppleva hur mycket som man kan sänka sin egen förbrukning med små enkla justeringar av sin körning.

För min egen del så var det några små tips som jag inte levde helt efter och jag förbättrade mitt resultat med ynka 2% från första till andra körningen på kursen...den killen jag delade bilen under dagen med var dock rena skräckexemplet i den första körningen, jag tror att han sänkte sin förbrukning med runt 25% i andra körrundan :shock:

Safetydelen av kursen är även den avsedd att vara en ögonöppnare åt vanligt folk, det finns precis som jag folk som fick lära sig punktbromsa bilen på körskolan då det inte fanns ABS på den tiden. Och det skadar definitivt inte att lära sig hur bilen reagerar med hjälp av alla moderna system. vilket kanske både du och jag vet, men "hemmafrun Astrid 61 år" inte vågat sig på att prova på egen hand.

/Thomas
Användarvisningsbild
av isak
B20 har givit svaret mycket bra, kunde kompletera med att gasa fullt under accelerationen till planerad fart uppnås. vad gäller safedelen väger det? har nog ingen större nytta av det heller förrän jag har en bil med de fina systemen i, så mina snart 50 åriga ganska långa träning räcker nog för mig, så det är nog miljövinst om ja uteblir.
isak
Användarvisningsbild
av Funk
Gasa fullt skall man inte göra, men ganska resolut...fullgas skall man undvika för att i stort sett alla insprutningar fetar upp blandningen på fullast och med turbotryck. Vad det gäller systemen så kan det ligga en poäng i det, men du har väl ABS och kanske DSTC. Är du bekant med dem och hur dom upplevs så tror jag nog du klarar dig utan kursen. Men kursen är som sagt i första hand riktad till köpare av nya eller nästan nya Volvobilar som har fler system i bilen...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Guligan
Får jag något sällskap den 25 februari...? 8)
av *pettson*
Problemet med ecodriving.. fortfarande tyvärr, om man nu inte har rätt konstruktion av bil. Är att om du slår ut det på låt säga 3år. Dina minskade utgifter mot dom ökade servicekostnaderna så lär du tyvärr.. gå minus om du nu inte skruvar allt själv, då kanske du kan gå jämt upp. Frågan är om det är en vinst för miljön, det bränner mindre bränsle men å andra sidan är det inte miljövänligt att göra dom reservdelar osv som går åt i förtid. Har faktiskt ställt frågan till en miljönisse att räkna på det hela seriöst på olika bilar. Jag blev ombedd att dra åt helve...
Användarvisningsbild
av isak
du har inte RÄTT åsikter pettson.
jag håller fullständigt med dig, exempel vem fan kan hålla 80 km med en modern automatlåda utan att den ligger o växlar hela tiden? medveten om sidospåret men är värt att beakta. klimathysterikerna har för stor dominans? har varit känt länge att det finns två sidor, varav den ena får sina anslag reduserade om de presenterar OBEKVÄMA åsikter! märktes tydligt i agenda i söndags!
isak
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vilka saker är det som slits mer med ecodriving?
En sak jag kan komma på är bromsar... alltså att de lättare bekar ihop. Men vad mer?
Användarvisningsbild
av SvenB
*pettson* skrev:Problemet med ecodriving.. fortfarande tyvärr, om man nu inte har rätt konstruktion av bil. Är att om du slår ut det på låt säga 3år. Dina minskade utgifter mot dom ökade servicekostnaderna så lär du tyvärr.. gå minus om du nu inte skruvar allt själv, då kanske du kan gå jämt upp. Frågan är om det är en vinst för miljön, det bränner mindre bränsle men å andra sidan är det inte miljövänligt att göra dom reservdelar osv som går åt i förtid. Har faktiskt ställt frågan till en miljönisse att räkna på det hela seriöst på olika bilar. Jag blev ombedd att dra åt helve...
Du behöver inte ha specialkonstruktion för att köra lite miljövänligare. Du får ursäkta, men vad är det för reservdelar som "går åt i förtid" för att en bil är miljövänlig? Ett extra oljebyte vid udda 1.000 mil på min bil, i övrigt samma serviceintervall som vilken bil som helst.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
KKR, bromsarna kan kärva ihop om de inte används, och de är en kostnad som jag iallafall kan vara utan
Användarvisningsbild
av SvenB
~Kalle~ skrev:KKR, bromsarna kan kärva ihop om de inte används, och de är en kostnad som jag iallafall kan vara utan
Jag med, alltså använder jag bromsarna men på ett annat sätt. Det är ju samma sak som man sagt till automatlådeförare att de måste använda handbromsen och inte bara parkeringsläget när de lämnar bilen.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)