Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#351934
...Eller så köper man en bil utan passagerar airbag fram om man har kravet att ha barnet fram.
Jag skulle aldrig ens försöka mig på att koppla ur den, dels för att jag inte har någon somhelst kunskap om airbagsyset. Och dels för att jag vill vara helt säker på att barnet färdas säkert på platsen...

Dock så kom airbag standard ifrån årsskiftet 1993, så om bilen är tillverkad innan årsskiftet så har den inte airbag standard utan var då tillval..

Läs mer här....
http://www.volvocars.com/no/Documents/M ... Beg850.pdf
#351949
Danne69 skrev:Ok men får kolla sen då..men har du då lamporna lysande hela tiden eller?? men kanske står i om man köper repboken isåntfall vilken kontakt det är..annars får man väl ta bort lamporna som lyser på instrumentpanelen
Först av allt. Ett barn är säkrare bak.
Vill man ha barnet fram så SKA airbagen kopplas ur av nån kunnig. Det är nämligen meningen att systemet ska fungera som vanligt, minus då den bag man valt att koppla ur.
Kopplar man ur helt vilt så stänger man av HELA SYSTEMET. Visst är det upp till dej om du vill ha din förarairbag att fungera? Eller om du vill ha din bälten att fungera (pyro vill jag minnas kom 1994 iof..)
För min skull behöver man inte koppla ur nån lampa? Inte för polis eller sbp heller då dom struntar fullständigt i dessa system. Jag tänkte mest på dej själv och barnet.

Men kom ihåg nu att du har endast kopplat ur bagen. Inte desarmerat den fysiskt. Med andra ord: en sprängladdning sitter fortfarande kvar bakom barnet, trots att jag mekat med bilar i många år så skulle jag ALDRIG montera en bakåtvänd stol mot instrumentpanelen på en äldre bagförsedd bil. Dom nyare har helt andra säkerhetskonstruktioner som ska göra att det är säkert. Trots det är jag till och med kluven hur jag ställer mej till bakåtvänt fram i en nyare bil på grund av att bagen trots allt är kvar fysiskt. Naturligtvis SKA det inte hända, men det HAR HÄNT väldigt få ggr under tester osv, inte mej veterligen på nån salubil. Men frågan är hur man ställer sej till det som händer... OM det hemska trots allt sker.

Ovanstående är MINA tankar och erfarenheter. Du gör egna val.
#351981
En airbag ska endast kopplas ur av volvo, deta för att dokumentationen ska bli rätt. företaget som kopplar ut, sparar dokument på detta + att som skickar dokument till volvo & till transportstyrelsen. på så sett kan det aldrig bli fel. inte roligt om nån tror att den är inkopplad men den inte är det eller tvärtom, lätt hänt när bilar byter ägare eller lånas ut (bilen kan säljas på dödsbo, eller efter sklsmässa, alvarliga skada o annat som görs att informationen tappas bort.)

det räcker ju att bilen säljs, o sen säljs i gen så har garanterar nån glömt det!
#352028
nypa00 skrev:
Dock så kom airbag standard ifrån årsskiftet 1993, så om bilen är tillverkad innan årsskiftet så har den inte airbag standard utan var då tillval..
Ja men det var förarairbagen som blev standard -93. Min 940 -95,min V 70 -99 och min V 70 N -03 var utan passagerarairbag. Det var tillval på dessa bilar.
#352036
Tack för alla svar..jag har aldrig haft avsikt att se till att min dotter ska råka illa ut pga airbag.
Frågan var om det gick o hur men skulle åka till volvo om så vore fallet o be dom fixa det.
Låter som det var en dum fråga att ställa men som jag sa var en fråga o ingen avsikt o se
till att hon skulle råka illa ut.
#352045
Danne69 skrev:Tack för alla svar..jag har aldrig haft avsikt att se till att min dotter ska råka illa ut pga airbag.
Frågan var om det gick o hur men skulle åka till volvo om så vore fallet o be dom fixa det.
Låter som det var en dum fråga att ställa men som jag sa var en fråga o ingen avsikt o se
till att hon skulle råka illa ut.

Det ar en bra & helt relevant fråga. många svar är bara för att tydliggära om nån i framtiden söker på ämnet.
#352057
Då jag väntar tillökning funderar även jag på att koppla ur passagerarairbagen. Det går ju faktiskt att demontera bagen helt och hållet för att vara på den säkra sidan. Man behöver dock demontera handskfacket och instrumentbrädan för att komma åt alla skruvar. Är det någon som vet om man som privatperson får köpa den del som behövs för att lura systemet att det sitter en bag där? Lär vara ett motstånd har jag hört men man vill ju att den ska komma med färdiga anslutningar om man vill återställa bilen. Sen återstår ju frågan var man gör av bomben när den väl är ute ur bilen ?:-/
#352108
Frågan går väl tillbaka som nånstans i ovanstående att låt volvo sköta den biten. Även att plocka bort den fysiskt om du så vill det. Dummyn ska inte säljas till privatpersoner vad jag vet. Ingen aning om man gör detta eller inte. När du väl fått ur den ur bilen ska den om den långtidsförvaras, förvaras med laddnings sidan uppåt i ett låst sprängsäkrat skåp i en fuktkontrollerad miljö. Ett vapenskåp duger utmärkt för privatperson. Kraften i en kudde av 93 års modell är ca en handgranat.
#352289
kuden är säkrast att förvara i bilen på sin plats, fast skruvad som den sak vara, då är den skyds jordad m.m.

om du tar ur kudden så är det stor risk att någon skadarsig på den, den får inte förvaras hursomhelst & kanv adar livsfaslig om någon leker med den eller om en brandman försöker släcka rumet den förvaras i.
#352291
Problemet är det att jag av princip aldrig lämnar en bil till verkstad. En bilmeck på volvo gör ju inte ett bättre jobb under tidspress än du gör själv i lugn och ro förutsatt att man har tillgång till samma information och det inte krävs några modellspecifika specialverktyg vilket inte är fallet när det gäller sådana här detaljer. Och vad det beträffar sådana här kritiska saker som att demontera en potentiell livsfara för sitt barn så är det ju lite grann som att packa fallskärm, man vill göra det själv så att man har sett att det blivit korrekt utfört! Om nu volvo skapat en byråkrati kring proceduren så är väl det frid och fröjd men det är inget projekt jag tänker sponsra med ett par tusen. Det enda problemet som jag ser det förutom att komma över dummyn förstås är förvaringen vilket du nämnde.

För att återgå till orsaken, vilket kanske skulle vara en egen tråd. Är det någon som har erfarenhet av både bakåtvänd bilstol och babyskydd samtidigt i baksätet. Det borde ju teoretiskt gå att ha babyskyddet på mittenplatsen då det finns trepunktsbälte där men är det ett praktiskt hanterbart sätt att transportera sina barn?

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]