Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vykan
Har en S70 med 170hk motorn

Men det är dålig värme i den.. Jämnfört med flera bekantas volvos och i min bil blir bara luften halvvarm liksom..

ca 48grader mätt med laser precis vid sidoutblåsen..

Bytt termostat och värmepaket o allt(tidigare i år)..Men får inte upp värmen, o nu börjar de ju bli rätt kallt ute...

Tips? Kan det vara själva enheten där reglagen sitter som strular o inte öppnar så den släpper in fullt me varmt vatten?

Min brors S60 t.ex där mer el mindre bränner man sig av varmljuften om han håller handen där ett tag..
av *pettson*
Du får inte jämföra med andra modeller nu, vad har dom andras hetare 70serie volvos (upp till 2000) för temperaturer?, nu är inte 850 eller 70 serien kända för att ha brännhet värme. Värmepaketet är alldeles för litet för detta. Sålänge inga nya värmepaket kommer på marknaden som är större rent värmeeffektmässigt så lär det inte ändras, värmen är nämligen alltid på i dessa paket. Dom brukar inte upplevas som brännande men inte heller som att man fryser på nåt sätt i bilen.
Det du kan göra är att kika så alla spjäll rör sej som tänkt så att du får ut maxvärme. Nästa sak du kan göra är att byta värmepaket om nu ditt är lite igensatt på grund av nåt i bilens historia.
48 grader är ju ingen dålig temperatur, vad var det för utetemperatur vid testet?
av Lasse81
Intressant vore att veta utetemperaturen.

Hur litet är värmepaketet egentligen?
Bilen kan inte innehålla mer än 4 kilo luft, och den specifika värmekapaciteten hos vatten är fyra gånger högre hos vatten än luft.
av Kena
Så här gör jag för att få max värme (har ECC). Vrid värmereglagen till rött/max, värmefördelningsratten på något annat än auto och drar ned fläktvarven till nått lämpligt lågt varvtal. Det blir då betydligt varmare än när fläkten går på max.
av *pettson*
Kena skrev:Så här gör jag för att få max värme (har ECC). Vrid värmereglagen till rött/max, värmefördelningsratten på något annat än auto och drar ned fläktvarven till nått lämpligt lågt varvtal. Det blir då betydligt varmare än när fläkten går på max.
Du ska få full värme om du har auto, slår på full värme möjligen kan det bli lite lite varmare om du sänker fläkten, men sålänge vi inte har 20 minus ute så ska det klara att gå på fullt. Däremot får du lite annorlunda temp i dom olika uttagen. Man ska t.ex inte kunna bränna sej om fötterna för att man kan bränna sin hand osv.
Men det låter onekligen som om du inte har nåt vidare vattenflöde i paketet. Kanske har nån använd kylartätning i din bils historia? Inget ovanligt att det täpper till paketet.
av Vykan
Nja..Bilens kylarsystem är i toppskick.. Det mesta är bytt..till o me v-pumpen

brors S60 når 70grader vid samma förhållanden..

Jag kan vara ute o åka i 1-2 tim och köra med full värme o 50% fläkt på..Men det är endå inte VARM innut.. man kan fortfarande åka me ytterkläder o andas etc..

Jag känner ingen med likadan bil, men grannen har en o ska försöka tajma när han varit ute o kört o mäta i hans bil..

Men är det t.ex ´+3 ute..så kan man inte åka utan ytterkläder i bilen..För att få upp sån värme måste jag nog åka till göteborg och tillbaka liksom..
av *pettson*
Nu var det ju ett täppt värme element vi diskuterade. Tanken va om nån i bilens historia hällt i nånting. Inget ovanligt vid microläckor där en del inte orkar leta efter problemet istället. Hursomhelst så äger jag en 850T5- 94 och jag behöver bara åka så motorns temp är varm för att kunna sitta utan ytterlkläder i bilen om jag så önskar även om det är 10 minus ute. Men S60s värmepaket är strax över dubbelt så tjockt om jag inte minns fel så det lär inte vara jämförbart. Man har dessutom arbetat om luftens väg in och ut ur paketet. Vilken temp man har på kylvattnet in i paketet osv. Det har alltså hänt lite på den fronten med. OM det nu inte är stopp i systemet så går det kanske att göra en sak. Det är att montera en tillskottspump för att få mera vatten att flöda igenom systemet. Det är en chansning men det bör i teorin kunna fungera.
av Vykan
Dåligt luftflöde tycker jag faktiskt att det är.. även med fläkten på fullt så blåser de inte speciellt mycke på .tex fötterna om man har allt neråt..

Har dock inte kollat kupéfiltret..Har inte blivit av bara..Och värmepaketet sprack ju förut så filtret kanske e helt blött o igentäppt..

kollar detta i helgen nu

Pettson --> läs : allt är bytt.. även värmepaketet..ALLT är bytt. rengjort,ursköljt,putsat etc.
av Kena
Bör finnas 2 slangar från värmepaketet under motorhuven. Om du sätter värmen på järnet och båda är varma gör sej inte paketet av med värmen. Då har du fel på luften någonstans, men var...återstår för dej att hitta.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]