Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo s40 1.8 97

Jag har köpt växellåds bussningar, fyra plast bussningar + fyra gummiringar :)

Är det svårt att byta de eller är det ba krypa under bilen och plocka ut det gamla och in med det nya?
Finns det nån som har bilder/länk på jobbet?
Har sökt lite men hittar inget info om hur man byter.
Har endast bytt på en volvo 440 -94 B20F. Men antar att det är liknande procedur. Är inte svårt.
Dock är det en fördel om du har tillgång till en billyft. Eller så får du palla upp bilen så du kommer åt underifrån. På 440 var det busenkelt. Bara att ta bort de gamla och ersätta med nya. Man ser liksom hur man sa göra.
Gummiringarna är o-ringar som du sätter i plastbussningarna. Två av bussningarna ska sitta vid spaken, och där pilarna pekar. De sätter du lättast dit genom att:

*Lyfta upp damasken
*Skruva bort backspärren
*Skruva bort spärren på andra sidan
*Lossa muttern till skruven som går igenom bussningarna du ska byta
*Lossa de fyra skruvarna som håller själva hållaren. Då går det lättare att vinkla upp hela alltet när du ska ta ur skruven och sen sätta dit bussningarna.

Bild

Hoppas min beskrivning hjälper dig! De andra två tar du lättast under bilen.
Jag fick nog bara 55 och 21 som jag ringat in på bilden, efter att jag förklarade svajandet i spaken. Men får la bli och byta ut de andra oxå sen om detta inte hjälper.
Tack för bilden, nu vet jag hur jag ska byta ut de andra iaf.
Lånade din bild från förra tråden :wink:
Bild

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]