Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 850norway
Hei!!

Her kommer et siste rop om hjelp med min Volvo, da det ser ut til at ingen
andre kan hjelpe!! :( Håper veldig på gode tips!! :)

Litt forhistorie:
Det hele begynte første uka i Juli, da jeg og sambo var ute å kjørte en litt lengre tur, og bilen min,
en Volvo 850 m/automat -93 plutselig stopper!??! Motorelektrisk-feil lampa lyser og den gule pila blinker!
Falck blir ringt og bilen taua til volvo i Halden! De feilsøker bilen og finner en hel del feilkoder, både motor
og gir, men ingen av disse lar seg slette! De har bilen en hel dag uten å finne noe konkret og til slutt
stopper jeg dem da timeprisen ligger på 1080.nok per time!!!!

Falck stiller igjen og drar bilen til en kompis sitt garage, der står det tilfeldigvis en maken komplett motor
som i min bil med alle følere/givere intakt! Mange dagers feilsøking og bytting av komponenter begynner,
uten hell! Også hele ledningsnettet blir tatt ut, målt og studert for brudd men uten hell her også!
Har også hatt hjelp av en del forskjellige personer som skal kunne, men ingen ser ut til å kunne hjelp!!

Dagens situasjon er:
Bilen starter, men går meeget ugjamt! går ikke på tomgang og virker som den får alt for
mye bensin! Har kjørt bilen en liten tur, girkasse i nødmodus, elfeil-lampa lyser og den gule
pila blinker! og fortsatt lar ingen feilkoder seg slette, selv om bilen er strømløs i uker!!

Motorkode: B5252S 2,5.liter 10.vent. automat -93.modell

Feilkoder er:

Motorstyring:
122
123
243
314

Gir:
213
313

Hjelp mottas med STOOR takk!!!!! :D

Mvh Rino..
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Hej

Detta är vad jag lyckats få fram om dina fel, hoppas någon kan hjälpa till och förklara

Motorstyring:
1-2-2 Soleniod S1 öppen krets
1-2-3 Soleniod STH kortsluten till batterispänning
243 finns ej närmast var 245
2-4-5 Signal för momentbegränsning kortsluten eller öppen krets
3-1-4 finns ej närmast var 313
3-1-3 Signal från växellägesgivaren felaktig

Gir:
2-1-3 För hög spjällägessignal
av *pettson*
Tja.. utan att gå in djupt är ju både växellägesgivaren och spjällägesgivaren två heta kandidater till att behöva bytas.
av 850norway
Hei!

Takker for tips her altså! tar med meg alle jeg kan få! :)
Har hatt de fleste givere tilgjengelig, så spjeldsensor er prøvd, dog med en brukt
så helt sikker kan jeg jo ikke være! Har også fulgt godt med på forumet her
for å se om noen har hatt samme feil som meg men ingen helt det samme!!
Så drister meg til et spørsmål når jeg har muligheten!
Veksellegesgiveren, kan den forårsake at motoren ikke går som den skal, fuske osv?
Så har jeg dette med at alle feilkoder som ikke lar seg slette, noen tips på det?
Användarvisningsbild
av Rookkeer
*pettson* skrev:Tja.. utan att gå in djupt är ju både växellägesgivaren och spjällägesgivaren två heta kandidater till att behöva bytas.
ä inte solenoiden också kandidat eller hänger det felet i hopp med något annat?
av *pettson*
Inte helt omöjligt. Men å andra sidan kommer inte lådan att ens försöka sköta sej med solenoiderna i rätt ordning förräns just växellägesgivaren är bytt. Så det finns chans att felsignal från givaren gör att två solenider hittar på hyss som det dessutom varnas för. Jag iallafall hade börjat i den ordningen jag angav. Kvarstår felet med solenoid/er så får man checka det separat sen. :wink:
Användarvisningsbild
av olindh
Vi kan börja med att läsa ut rätt felkoder.

Motorstyrning:
1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig
1-2-3 Motortempgivarsignal saknas eller är felaktig
2-4-3 Spjällägesgivarsignal utanför sitt spänningsområde
3-1-4 Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig

Gir:
2-1-3 För hög spjällägessignal

Om du inte kan släcka felkoderna efter att du bytt delar så kanske det kan vara något fel med styrenheten. Har du provat att byta den?
av 850norway
Hei olind!! :)

Disse kodene du kommer med her nå, stemmer med de jeg selv, manuelt
har lest og de Volvo leste ut med diagnose-aparatet sitt! Da er det oppklart, takk!!

Har i dag bestilt fra Volvo ny girvelger,lufttempgiver og spjellegesgiver, så får
jeg nesten bytte og se hva som kommer ut av det! Tanken på at det er styr-enheten
ligger bak i hue, men ikke vært lett og spore sånne brukt! På Volvo koster disse
hele julebudsjettet, skjorta og litt til!! :D så styrenhet og girvelger er vel i
prinsipett det eneste jeg ikke har prøvd nå, så begynner med girvelgeren jeg!

Noen tips på på brukte styrenhter da isåfall? til en hyggelig pris! :D
bilen har jo to! En gir og en motor!
Vem er isåfall mest sannsynelig?
Användarvisningsbild
av olindh
Det verkar konstigt att båda styrboxarna skulle gå sönder på samma gång så vänta lite med att byta dom. Jag vet inte var man kan köpa dom i Norge men här i Sverige brukar dom säljas på blocket.se för 300-500 sek.

Byt de delar du beställt och försök sedan släcka felkoderna så får vi se.
av 850norway
Takker og bukker for tips så langt!! :)
Venter nå i spenning på nye deler som skal komme midt i denne
uka! Bytter disse så kommer jeg tilbake med eventuelle resultat!! :)

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]