Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av catoo
Hejsan!

Bytte bromsok och belägg i somras, jag har sedan dess upplevt en del bromsvibrationer vänster fram. Nu i det senaste tycker jag att vibrationerna blivit än värre.

Vad kan detta bero på, skev bromsskiva? Kan det vara en orsak? Eller finns det fler orsaker som vållar kraftiga bromsvibrationer.

Tacksam för svar!

/Jonas
av *pettson*
Det absolut vanligaste som tyvärr misstas för bromsvibrationer är för mjuka bussningar i länkarmarna. När du sen bromsar och det finns den minsta lilla vibration, eller om underlaget är växlande gör att du får enorma vibrationer i framvagnen. Så ta en titt på hur framvagnen mår.
Många som kört 20-30.000 mil med sina bilar (ålder spelar också roll) kanske även skulle behöva se över subframebussningarna. Vanligen är dom antingen hårda som sten med 4000 sprickor i, eller så har dom delat på sej så att subframen inte längre tar upp rörelser. Bussningarna finns på skruvat och kostar inte en förmögenhet, men gör däremot under för stabilitet och komfort.
av catoo
Ok.

Så du menar att jag skall byta det som motorn sitter "upphängd" med? Det låter onekligen som ett ganska stort projekt? Behöver man lyfta motorn o grejer???

Kan man på något sätt ta reda på vad det är som orsakar vibrationerna? Kan man visuellt se problemens orsak?

Jag kan också tillägga att jag tror att styrleden (?) börjar ge sig. Vid full last och hög fart känns det lite knaggligt.

/Jonas
av *pettson*
Man byter subframens 4 bussningar som sitter under bilen. Man lossar dom en och en. Klarar man att byta länkarmsbussningar och få det korrekt så är det en barnlek att fixa subframebussningarna.
Styrlederna får jag väl hoppas att dom är korrekta, det borde annars verkstan pratat med dej om. Det är alltid en felkälla till vibrationer. Det blir samma problem som vid länkarmsbussningarna. Du får en styrgeometri som ändras vid bromsning.
av catoo
Hej, och tack för fint svar!

Det kanske skall tilläggas att jag upplever att det blivit värre (eller att jag upptäckte det först efter) en framvagnsinställning!

Kan detta ha påverkat?

/Jonas
av catoo
En annan tanke...

... kan det var hjullagren som orsakar bromsvibrationerna???

Vill tro att dessa har haft ett svagt missljud vid tung last...

Tacksam för svar!
av *pettson*
Hjullagren kan du bara kontrollera genom att göra svängar eller genom att använda apparatur som snurrar ditt hjul, alternativ att snurra dom för hand och ha en hand på fjädern för att känna vibrationer. För att dom ska ge vibrationer vid inbromsning (och inte låta hela tiden) måste dom vara kännbart glappa. Är dom kännbart glappa?

Står i garaget och letar varför jag int[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]