Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
högt däctryck inga dubbar hög o jämn fart kallas eccodrive.
isak
Användarvisningsbild
av Funk
Efter ett snabbt telefonsamtal så fick jag reda på att det körs kurser på Trosta Gård, Märsta.. Det är möjligt att det senare nästa år även körs på Barkaby, men det är inte klart än.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
Funk skrev:Efter ett snabbt telefonsamtal så fick jag reda på att det körs kurser på Trosta Gård, Märsta.. Det är möjligt att det senare nästa år även körs på Barkaby, men det är inte klart än.

/Thomas
Tack, fick reda på det på morgonen via mail. Hoppades att det skulle vara Trosta i Strängnäs, det är bara 5 mil hemifrån. Till Arlanda (Märsta) är det 17 mil. Men å andra sidan har norrlänningarna ännu längre.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Även om man skiter blankt i miljön finns det ju privata vinster att göra eftersom de minskade utsläppen beror av minskad bränsleåtgång..
Användarvisningsbild
av SvenB
Dessutom tror jag att Eco-körningen bara är en del av kursdagen. Den börjar 8:15 och slutar 15:30. Det heter ju Ecosafe så det ingår nog mer än Eco, kanske Safe också.
av mathem
KKR skrev:Dessutom tror jag att Eco-körningen bara är en del av kursdagen. Den börjar 8:15 och slutar 15:30. Det heter ju Ecosafe så det ingår nog mer än Eco, kanske Safe också.
Helt riktigt, halva dagen går åt till Ecodriving, inte mycket att säga om det mer än att det var ganska intressant.

Den andra halvan av dagen går åt till safety-delen och det är nu det börjar bli intressant, hur många av er som tror att kursen är kass har gjort undanmanöver i 110 km/h? Inte så många va? Saftey-delen av kursen ÄR bra, passa på, det är inte ofta man får tillfälle att prova bilen och de system som finns i den fullt ut.

//Mattias
Användarvisningsbild
av Guligan
isak skrev:skulle ite åka 5 km äns om ja blev bjuden.
http://blogs.telegraph.co.uk/news/james ... l-warming/
isak
Skojar du, eller är du inte intresserad av att köra bil? Jag tycker det är helt fantastiskt att Volvo Cars trots kristider tillhandahåller denna möjlighet utan kostnad. Jag har varit på en del liknande aktiviteter, t.ex. safety driving och 4wd-övningar m.m. och måste säga att det faktiskt är givande - även om man är van bilförare så finns det alltid något nytt att lära.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Varför är kursen gratis för miljöbilar, det är ju framförallt på icke mijöbilar som eccodriving gör allra störst skillnad vad gäller förbrukning och utsläpp?

Finns det något kursprogram???

Sen har jag en fråga till er som gått kursen. Bara genom att följa denna sunt förnuft-listan.

Innan körning:
-Bilen i skick och servad.
-Högt däckstryck
-Ingen onödig last
-Inga onödiga takräck och boxar
-Använd motorvärmare

Under körning:
-Jämn fart (ej låg eller hög fart)
-Aldrig tomgångskörning
-Hög växel (varva aldrig över 1500 rpm med dieseln ens under acc)
-Planera körningen
-Motorbromsa, använd aldrig vanliga bromsen
-Stäng av allt som drar energi, AC, Stereo osv

Genom att göra detta kunda jag pressa ned min V70N D5 185 hk till 0.45-0.47 l/m och min nya XC70II AWD D5 205 till ca 0.55 l/mil

Vad är det som man lär sig på kursen utöver detta, något mer som gör att man kan komma ännu lägre i förbrukning???

Sen gäller ju självklart också....

Övrigt
-Kör inte i onödan, cyckla och gå osv.
-Samåk
-Köp mindre bil
-Köp snålare bil
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
mathem skrev:

Den andra halvan av dagen går åt till safety-delen och det är nu det börjar bli intressant, hur många av er som tror att kursen är kass har gjort undanmanöver i 110 km/h? Inte så många va? Saftey-delen av kursen ÄR bra, passa på, det är inte ofta man får tillfälle att prova bilen och de system som finns i den fullt ut.

//Mattias
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]