Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fram eller bak?

Oavsett så är det bara att skruva loss oket och hänga åt sidan, ta bort dom två skruvarna som håller fast skivan i navet och sedan dra loss skivan.
Iaf i en perfekt värld, annars får man slå loss den om den sitter fast.
Är det bak ska du slacka handbromsen också först.
Det är bak. (har 240 bakaxel på duetten).

Men några skruvar som håller fast skivan har jag inte sett :???:

Det jag mer kan säga är att det är en oventilerad skiva med typ 2st hål i navet vid hjulbultarna, är det via dom hålen man ska göra nått, eller? Vad är det för hål?

Egentligen så började det hela med att vi bara skulle lufta bromsarna, på vänster sida gick det bra men på höger sida så gick luftnings nipplarna av.
Så jag ska byta höger bakre ok nu.
Vi var tvungna att kapa bromsröret till oket för vi lyckades inte skruva ur den skruven som håller bromsröret i oket.
Det gick inte heller att skruva bort bromsröret från T-kopplingen som sitter upppe på bakaxeln, jag hadde som förslag att vi skarvar på en slang mellan oket & det kapade bromsröret, men min kompis sa att det är så högt tryck på bromssystemet att det bara skulle läcka, (även med slangklämma) :(

Jag är rädd för att jag kommer att bli tvungen att byta massor av prylar :cry:
Är dom skruvarna redan borta är det bara att dra/slå loss skivan.

Men varför ska du loss med skivan för att fixa oket?

Och helt rätt av din Kompis, bromsarna ska det inte skarvas rör med slang. Det är högt tryck och måste hålla tätt.
ok tack :D

Men borde det sitta skruvar vid kl1 & 6, eller gör det inget om man inte har några?

Skivan har jag tänkt byta bara för att den är lite nersliten, rostig (såklart) & ful.

Men hur borde jag göra för att fixa det där med bromsröret? Vi kapade den ganska nära skruven, så man kanske fortfarande kan använda det gammla röret om man får på en ny skruv på något sätt???

Sen vet jag inte heller om jag har ett ate el. girling ok, har bla annat läst här på forumet att det ska stå ett G på girling oken, men jag tyckte inte att jag kunde se det, har jag ate då?

mvh fille*
Köp nya bromsrör! Trasiga bromsrör går inte att laga. Tänk på att det är både ditt eget och andras liv du äventyrar med någon sorts hemmagjord lagning.
Girling - ATE gäller väl bara frambromsarna, om jag har förstått det rätt? Girling är märkta med ett G i en "logotyp", stor som en enkrona ungefär.
Saknar du skruvarna, så leta upp ett par nya passande när du återmonterar.
ok tack då har jag ate :)

Men hur borde jag göra med bromsrören då? Vi var ju tvungna att kapa bromsröret till oket för vi lyckades inte skruva ur den skruven som håller bromsröret i oket.
Det gick inte heller att skruva bort bromsröret från T-kopplingen som sitter upppe på bakaxeln. Rost, rost....

Men jag har ångrat mig angående skivan, jag skiter i att byta den, vågar inte röra handbroms backarna, tar bara tid.

Det här med skruvarna; ska det vara bultar som ska skruvas in där? Är det en fast svetsad mutter där inne? Då antar jag också att det är 1/2" gänga, det är det på hjulmuttrarna...
Och om jag skulle skruva in ett par bultar där, då skulle vell bultskallen ta i fälgen?

mvh
Det är klart nu, men tack för hjälpen :)

Jag köpte ett konings verktyg på biltema & lagade det gammla röret & skruvade på ett Girling ok, funkade bra att byta från ate.
Rådlös skrev:Girling - ATE gäller väl bara frambromsarna, om jag har förstått det rätt? Girling är märkta med ett G i en "logotyp", stor som en enkrona ungefär.
Det är ju tvärtom. Det gäller bakbromsarna. Så gott som i alla fall. ATE på främre ok fanns bara på väldigt tidiga 240. I övrigt är det Girling fram på 240.

Däremot är det blandat på bakbromsarna. Ett "G" ingjutet i mitten på klumpen som vätter utåt när oket är monterat.

På ATE-oken är det "ATE" ingjutet också på samma ställe men det är tunnare stil på detta och kan försvinna om oket drabbats av mycket rost eller om det är målat med tjocka färglager.

På bilden här ovanför är det ett ATE-ok. Känns igen på de platta "vingarna" som på bilden är ovanför och under centrumklumpen på oket.

Dessa platta "vingar" saknas på Girling-ok. Där är det en större rundare centrumklump bara. Med ett "G" ingjutet.

Men för alla behörigheter gäller[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]