Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Selcall
Hej Igjen!

Jag er litt usikker når min bil er tillverkad men det er rundt vecka 40/41. Jag hentet bilen den 13 Oktober. Jag har tenkt tanken på at det er noen montør på Volvo eller noen leverans fra underleverantør som har gjort noe "galet".

Jag ser att du har fått byttet A/C kompressor og noen fler ting utan at det har avhjelp feilen. Dessuten har du nå lyden uansett om A/C er på eller av. Vi opplever begge at lyden er borte ved kall vederlek og at feilen blir større ved "varm" motor og belastning. På bakgrunn av dette borde Volvo kunne finne ut noen parameter.

Jag har også en fornimmelse av lyden mellom 1200-1300 RPM.

Vet du om dem har meldt dette til Volvo i sitt system? Jag har pratet med Norges importøren og fikk intrykket at det er litt for "tidlig" vedrørende MY10. Har også tenkt på at det faktiskt kan være et software problem. Hvis det blir bedre vær i Oslo vil jag prøve å kjøre innom verkstedet neste uke men bilen blir vel på verkstad først på nyåret.

En fråga er om det kan være en ide å koppla in begge verksteder her? Jag har fortalt om at det finnes fler biler som har lignende feil. Bortsett fra denne feil er bilen min feilfri men denne feil overskugger egentlig dette...

Selcall :arrow: :arrow:
av Vfrrr
Jag har också lite ljud vid andra varvtal men det är som mest vid ca 1600-1800rpm. Kan till och med vara så att det hörs lite hela tiden. Nu har jag piggedeck på så det tar ju lite av ljudet. Tycker precis som du att bilen är kanon i övrigt men att det här lilla ljudet förstör hela bilen.
Lite lustigt att du bor i Oslo då jag tog premiärturen direkt från bilhandlarn till just Oslo. Det kanske är Oslo som är problemet och att min bil fick nån smitta :D

Jag hoppas verkligen att min verkstad har kontakt med Volvo centralt om det här. Min erfarenhet säger mig dock att har de ingen bra lösning på problemet så avslöjar de heller inte att fler har råkat ut för det.

"konstigt, det har vi aldrig hört talas om" liksom :o
av Vfrrr
Selcall
Kolla gärna ditt tillverkningsdatum om du har möjlighet eller e-posta ditt serienummer till mig så kan vi ju se om de är tillverkade samtidigt.
av lobbysleeper
Jag upplever ljudet som mest vid 1800-1900 varv.
Och tycker det är mest troligt att det ligger i automatlådan då ljudet hörs på 6ans växel, men inte på 5an vid motsvarande varvtal.

Selcall, om du har möjlighet, och om det är samma ljud, ta med min youtube-film tidigare i tråden till verkstaden, eller leta upp en dator där och be dem lyssna med hörlurar och hög volym, då tycker jag det är tydligt...
av Selcall
Hej!

har lyssnat på You Tube klippet igjen med hørlurar og da er det lettere å høra dette ljud. Ljudet ser ut till å passe på min bil men jag har ju manuell vxl så dette børjar til å bli komplisert...

Vfrr har mailat mitt chassinummer til deg så kan du ju gi tilbakemeldning om det er i nærheten....

Selcall
av Vfrrr
Selcall skrev:Hej!

har lyssnat på You Tube klippet igjen med hørlurar og da er det lettere å høra dette ljud. Ljudet ser ut till å passe på min bil men jag har ju manuell vxl så dette børjar til å bli komplisert...

Vfrr har mailat mitt chassinummer til deg så kan du ju gi tilbakemeldning om det er i nærheten....

Selcall

Du verkar ha en siffra mer i ditt chassinummer.
av Vfrrr
ca 350 nummer ifrån varann. Vad nu det betyder i tillverkningsdatum. Kan kanske vara ihopmonterade precis samtidigt ändå. I vilket fall så har vi ju samma fel och bilarna är tillverkade hyfsat nära varann i tid. Borde vara fler som har samma bekymmer. Kan för all del vara samma bekymmer som de med automatlåda i tråden men att omprogrammering gör att vibrationerna (och ljudet ) minskar. Dessutom är det ju ganska kallt nu och ljudet är ju som sagt starkare när det är varmare ute.
av tassbonn
Är inte säker på att mitt problem hör hemma i denna tråd, men jag provar.
Kör V70 2,4D-08 manuell.
Jag får vid belastning, kall motor, ca 1300-1600 rpm ett kvittrande ljud från motorutrymmet. Väldigt svårt att beskriva ljudet men det påminner lite om ett remljud, lite om ljudet från servon vid fullt rattutslag. Ljudet uppstår bara under några minuter efter kallstart och är mest påtagligt på 4an till 6an. Ljudet tystnar om jag slår av ACn.
Ljudet uppstod i samband med att jag bytte en remspännare på "kampanj", verkligen ett lyckat ingrepp! De åtgärder som nu är utförda av Bilia utan resultat är i nämnd ordning:
-Ännu ett byte av remspännaren.
-Ny AC-kompressor
-Ny generator, och ny remspännare för tredje gången.

Problemet och det kvittrande ljudet kvarstår!
Någon som känner igen sig??
Användarvisningsbild
av StringerBell
tassbonn skrev:Är inte säker på att mitt problem hör hemma i denna tråd, men jag provar.
Kör V70 2,4D-08 manuell.
Jag får vid belastning, kall motor, ca 1300-1600 rpm ett kvittrande ljud från motorutrymmet. Väldigt svårt att beskriva ljudet men det påminner lite om ett remljud, lite om ljudet från servon vid fullt rattutslag. Ljudet uppstår bara under några minuter efter kallstart och är mest påtagligt på 4an till 6an. Ljudet tystnar om jag slår av ACn.
Ljudet uppstod i samband med att jag bytte en remspännare på "kampanj", verkligen ett lyckat ingrepp! De åtgärder som nu är utförda av Bilia utan resultat är i nämnd ordning:
-Ännu ett byte av remspännaren.
-Ny AC-kompressor
-Ny generator, och ny remspännare för tredje gången.

Problemet och det kvittrande ljudet kvarstår!
Någon som känner igen sig??
Dum fråga kanske, men byttes remmen i samband med ovanstående.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]