- sön 06 dec 2009, 22:51
#350544
Första inlägget & tråden här då :)
Kanske ska presentera mig lite kort :)
Christoffer Larsson, bilmek på allbilverkstad, och Saabtok som liksom halkat in på Volvospåret, lite av misstag när jag köpte min 740 som sladdbil... Men blev tryckt av vägen i min dåvarande Saab, och behövde en bruksbil fort då jag jobbade i skogen, och då vart 740:in nära till hands, och den va tänkt att gå över hösten och vintern, men sen blev det vår, sommar, höst igen och nu är det snart vinter igen, och jag verkar vara fast i Volvo träsket, och börjar se mig om efter en annan, t.ex 940, men ogillar för dens skull inte Saab :)
Nu till bilen tråden ska handla om.
Blev less på bilarna jag jobbade med, nytt skit från typ 02 och framåt, med enstaka gamla svenska godingar från glada 80-talet bara... Och jag tröttnade på el och konstiga konstruktionsfel, men ville samtidigt ha ett projekt att skruva med. Lösningen skulle bli att köpa en riktig bil. Svenskt skulle det vara, äldre än 30 år så det va billigt att äga.
Kollade Saab V4, 99 och tvåtakt, Volvo PV, Amazon och 140... Och hittade denna maskin i värnamo, här nyligen hemkommen...

Volvo 144 -69 med B20A motor och M40 med långspak. Enkelt, pålitligt, äldre än 30 år (med god marginal) och svenskt! Alla krav uppfyllda.
Lite ledset skick, matt som tusan i lacken, lite sliten inredning, men en välskött motor som gick underbart jämt med sin Zenith-Stromberg och en grundstomme som va mycket frisk, med bara förhållandevis lite rost. Bl.a vänster reservhjulsbalja, och ett 1x0,5 dm hål i tröskellådan, och några små hål i höger hjulhus bak och bakre skärmkanter.



Haha, kallstarten i vindrutan ;)
Inledde med att städa ur bilen och slänga ur allt som kunde lukta, han va jägare som hade den innan, och hittade diverse tomhylsor till hagelbössa och fem tomma kartonger + massa råttskit i baksätet :S
Sedan inleddes kapandet. Då jag är hyfsat kass på att svetsa kommer troligen all besiktningsavgörande svetsning överlåtas åt garagepolaren som är utbildad karosseriare, medans jag väll ska försöka på det mindre, enklare jobben :) Har dock ingen bild på detta än då batteriet i garagekameran dog :(
Men mellan började jag byta bromsoken, började fram...

Älskar att sätta dit nya grejer :D

Nu återstår bakoken och renovera huvudcylindren (den funkar, men bromsarna vill jag ska funka tip-top, då dem är viktigast).
Sen är det rostlaging, och lackering i originalkulör till våren, volvo 96.
Övriga planer? HAr varit i kontakt med KG-Trimning och fått lite priser på blyfri-konvertering av toppen. Blir förmodligen på denna, eller mer troligt på en motor som byggs vid sidan av, och som då ska få en spec i stil med:
Weber 36/36 DCD
Planad och portad topp konverterad till blyfritt (KG steg 2)
D, K eller KG10 ev. KG19 kam (beroende på vilken som är är bäst kompromissad mellan bränsleekonomi och "rolighetsfaktor", för även om det ska vara en hobbybil som framförallt ska vara rolig att köra, så måste man ju ha råd att tanka den också :) )
Hade likagärna kunna fixa portning m.m själv, men har inga grejer för topplocksrenovering...
Återkommer med updates framöver :)
Kanske ska presentera mig lite kort :)
Christoffer Larsson, bilmek på allbilverkstad, och Saabtok som liksom halkat in på Volvospåret, lite av misstag när jag köpte min 740 som sladdbil... Men blev tryckt av vägen i min dåvarande Saab, och behövde en bruksbil fort då jag jobbade i skogen, och då vart 740:in nära till hands, och den va tänkt att gå över hösten och vintern, men sen blev det vår, sommar, höst igen och nu är det snart vinter igen, och jag verkar vara fast i Volvo träsket, och börjar se mig om efter en annan, t.ex 940, men ogillar för dens skull inte Saab :)
Nu till bilen tråden ska handla om.
Blev less på bilarna jag jobbade med, nytt skit från typ 02 och framåt, med enstaka gamla svenska godingar från glada 80-talet bara... Och jag tröttnade på el och konstiga konstruktionsfel, men ville samtidigt ha ett projekt att skruva med. Lösningen skulle bli att köpa en riktig bil. Svenskt skulle det vara, äldre än 30 år så det va billigt att äga.
Kollade Saab V4, 99 och tvåtakt, Volvo PV, Amazon och 140... Och hittade denna maskin i värnamo, här nyligen hemkommen...

Volvo 144 -69 med B20A motor och M40 med långspak. Enkelt, pålitligt, äldre än 30 år (med god marginal) och svenskt! Alla krav uppfyllda.
Lite ledset skick, matt som tusan i lacken, lite sliten inredning, men en välskött motor som gick underbart jämt med sin Zenith-Stromberg och en grundstomme som va mycket frisk, med bara förhållandevis lite rost. Bl.a vänster reservhjulsbalja, och ett 1x0,5 dm hål i tröskellådan, och några små hål i höger hjulhus bak och bakre skärmkanter.




Inledde med att städa ur bilen och slänga ur allt som kunde lukta, han va jägare som hade den innan, och hittade diverse tomhylsor till hagelbössa och fem tomma kartonger + massa råttskit i baksätet :S
Sedan inleddes kapandet. Då jag är hyfsat kass på att svetsa kommer troligen all besiktningsavgörande svetsning överlåtas åt garagepolaren som är utbildad karosseriare, medans jag väll ska försöka på det mindre, enklare jobben :) Har dock ingen bild på detta än då batteriet i garagekameran dog :(
Men mellan började jag byta bromsoken, började fram...

Älskar att sätta dit nya grejer :D

Nu återstår bakoken och renovera huvudcylindren (den funkar, men bromsarna vill jag ska funka tip-top, då dem är viktigast).
Sen är det rostlaging, och lackering i originalkulör till våren, volvo 96.
Övriga planer? HAr varit i kontakt med KG-Trimning och fått lite priser på blyfri-konvertering av toppen. Blir förmodligen på denna, eller mer troligt på en motor som byggs vid sidan av, och som då ska få en spec i stil med:
Weber 36/36 DCD
Planad och portad topp konverterad till blyfritt (KG steg 2)
D, K eller KG10 ev. KG19 kam (beroende på vilken som är är bäst kompromissad mellan bränsleekonomi och "rolighetsfaktor", för även om det ska vara en hobbybil som framförallt ska vara rolig att köra, så måste man ju ha råd att tanka den också :) )
Hade likagärna kunna fixa portning m.m själv, men har inga grejer för topplocksrenovering...
Återkommer med updates framöver :)
Senast redigerad av 4 Lason, redigerad totalt 0 gång.