Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra N
Är det Öhlinare, så kan man ju få dem helrenoverade för mycket mindre flis. Stötdämparverkstan fixar väl sånt?
av EvilEd
Idag kom missljudet igen, det lät utav bara f-n :twisted:

Kom och tänka på denna tråd, åkte in till Volvo verkstaden
och frågade om dom visste nåt om ett "servicemeddelande" om
de bakre bussningarna till hjälpramen.
Svar: Nej...

2 tidigare verkstäder som inte hittade några fel, idag, verkstad nr. 3
(3 olika verkstäder) som inte har hört talas om detta "servicemeddelande"

Så, nu ska jag låta verkstaden "chansbyta" lite grejer, vad säger
ni, vad ska verkstaden byta först?
Känns inte som att det spelar nån roll vad som byts , dom vet iallafall inte vad felet är...

/ed
av cme
EvilEd skrev:Idag kom missljudet igen, det lät utav bara f-n :twisted:

(3 olika verkstäder) som inte har hört talas om detta "servicemeddelande"

Så, nu ska jag låta verkstaden "chansbyta" lite grejer, vad säger
ni, vad ska verkstaden byta först?
Känns inte som att det spelar nån roll vad som byts , dom vet iallafall inte vad felet är...

/ed
Har du kollat fjäderbenslagringarna noga?
Jag hade svårt att lokalisera felet på min 2.4T och alla verkstäder verkade tycka jag var tokig när jag beskrev att det knäppte, klonkade eller ibland sa "fjong". Jag tyckte det lät lite som om man sopade till en fläder med slägga.

Öppna huven och kolla hur fjäderbenen rör sig med motorn/styrservon igång. Om det inte rör sig jämnt och mjukt när du vrider på ratten så är lagringen kass. Då låser den sig under belastning och när den sedan avlastas efter en bits körning så smäller det till. I mitt fall var det också temperatur och ibland väder beroende.

Magnus
Användarvisningsbild
av AWWD
EvilEd skrev:Idag kom missljudet igen, det lät utav bara f-n :twisted:

(3 olika verkstäder) som inte har hört talas om detta "servicemeddelande"/ed
Har en utskrift på sidan 1 av detta meddelande, ska kolla när jag kommer hem ikväll vilket nummer meddelandet har. Detta om något borde väl kunna ge ledning till verkstäderna.

Visst är det själva f-n att vi som kunder ska hjälpa verkstäderna att använda sina egna stödsystem. All system har ju sökmöjligheter, om de bara orkade söka på t ex "hjälpram" skulle ju detta dyka upp omgående.

EvilEd; hade din bil gummisäten ovan/under framfjädrarna? Om inte så är det eller fjäderbenslagringarna ett hett tips. Det är sannolikt detta som behöver åtgärdas på min bil. En tydlig ledtråd mot fjädersätena/lagringarna är just intermittensen, dvs att felet kommer och går. Glapp i leder och bussningar finns ju där hela tiden.

/AWWD
av EvilEd
cme, tack för tipset, jag har inte kollat på fjäderbenslagringarna men jag ska
ta en titt samt be verkstaden titta också.
Jag tror att temperatur och väder har påverkan på min bil också men
är inte säker, jag ska kolla upp det.

AWWD, vore intressant och veta vilket nummer meddelandet har så jag
kan gå tillbaks till verkstaden igen och fråga.
Jag har inga gummisäten i min bil (det var en av grejerna verkstaden ville "chansbyta") sen är det precis som du säger, felet kommer och går, det
kan vara knäpptyst ett tag för att sen påminna mig om felet med en
j-kla smäll.
Användarvisningsbild
av AWWD
Det känns som om både installation av gummisäten och byte av fjäderbenslagring borde göras "rutinmässigt" när fjäderbenet plockas ned för att felsöka ljudet. Även dämparen måste kontrolleras vid denna operation.

/AWWD
av Pebben
cme skrev:
Pebben skrev:Jag köpte min V70 för c:a 2 veckor sedan, då var det vibrationer pga. obalanserade hjul. Jag köpte bilen ändå men de skulle fixa det. När jag hämtade bilen visade det sig att det kvar missljus i framvagnen. Skulle mer kalla det för knarrande än klonkande men kanske nån blandning :)
Iaf. tvängde jag in på Brandt i Vänersborg och det första han gjorde var att åka med och själv lyssna på ljudet. Efter 2 minuter sa han att jag tror det är stötdämparna eller de vulkade infäsningen.
De fick ha bilen några dagar och ringde några timmar senare och det visade sig att det var glapp i stötdämparna, båda fram och dessutom var båda vulkningarna paj.
De bytten till en väldigt låg kostnad av 16700kr, som hittat :) Tur att man inte själv måste betala det.
Tyst blev bilen iaf. Knäpptyst. Så en efter en lång historia kan jag rekommendera Brandt för er som bor här och ni andra kan väl be dem kolla just de sakerna.
Vilka vulkningar menar Du? Övre fjädersätet i fjäderbenslagringen?

Magnus
Japp precis, men just de har ju en vulkan "bussning" i centrum. Runt denna hade det börjat lossna, eller vulkningen lossna så att säga.
av Pebben
Perra N skrev:Är det Öhlinare, så kan man ju få dem helrenoverade för mycket mindre flis. Stötdämparverkstan fixar väl sånt?
Hade jag ingen aning om, men jag har kvar dem så är det någon som vill byta på sin vanliga bil om det är möjligt? Så skänker jag dem gärna till någon här? PM:a isf.
Användarvisningsbild
av AWWD
EvilEd skrev:AWWD, vore intressant och veta vilket nummer meddelandet har så jag
kan gå tillbaks till verkstaden igen och fråga.
Utskriften är från en browser så systemet är Internetbaserat, i huvudet på usktiften står "Technical Journal View Journal" och i sidfoten "tieweb".

Sedan bla;

Title Hjälparmsbussning skapar ljud
Ref No SE216.4.0 SV
Status date 2005-06-27
Func group 2180

Om de inte kan hitta med detta som ledning så vet jag inte vad...

/AWWD
Användarvisningsbild
av CarMan
Nu är det ju inte bare ett meddelande om oljud som finns i TIE, så så enkelt är det inte. & söksystemet är urkasst! Klarar bara av att söka i Rubriken.
Oljud är svåra att hitta, specielt om dom bara inträffar ibland. Då är det för det första svårt att lokalisera ljudet, sen är det ju även svårt att verifiera om man lagat det!

Ljud som låter som nån slår på en fjäder & oftast stenar som fasnat under fjädern & far bort, så fjädenr trillar ner på nästa sten eller fjädertalricken.

sånna ljud får man ofta direkt efter ett verkstadsbesök, då bilen varit upphissad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Jag har inte sett några specifika kommentare[…]

Byte huvudbromscylinder

.. hittade inga spår av olja nånstan[…]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]

Byta servo XC60