Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lobbysleeper
ska in på service 19/11, och då ska jag och teknikern ta en tur så får vi vad han säger.
Återkommer.
av loand
Jag har nu provkört och testat några olika versoner av mjukvara till automatlådan på min 2,4D. Den senaste versionen jag nu kör verkar ha gett resultat för nu är ljudet i stort sett borta, jag kan kanske förnimma det ibland men det är inget som stör mig i alla fall . Volvo har nu också fått feedback om detta. Jag måste också ge en eloge till min mekaniker på Skobes i Katrineholm som jobbat med detta. Hoppas det fortsätter vara tyst!
av lobbysleeper
Jaså har du redan fått ny programvara till lådan?

Jag hade ju min inne hos Bilia haga Norra här i Stockholm idag 19/11, och enligt min tekniker kände han till problemet med missljudet, och att Volvo ansåg felet ligga i just automatlådan. Men den nya programvaran var inte tillgänglig ännu enligt honom så han skulle återkomma.

Om det inte är så att det finns ytterligare en ny version utöver den programvara du fått som förbättrar ännu mer...

Trevligt dock att Volvo verkar fått bukt på problemet.

Edit: såg nu att du skrev att du "testat olika versioner". Kanske din feedback som Volvo jobbat vidare på för att få till en officiell version :) Alternativt modifiera den för D5'an om det skiljer i programvaran
av Tobbev
Du har ingen uppgift om från vilken vecka denna nya programvaran läggs in i fabriken?

Väntar ju på min 2.4D Automat
av loand
De versioner jag kört har varit just testversioner som Volvo ville ha feedback på och förhoppningsvis har det gett sådan information så de ganska snabbt kan släppa en uppdaterad mjukvara som hjälper fler med samma problem.
Användarvisningsbild
av CarMan
En testmjukvara ligger inte i det vanliga systemet & går inte att ladda ner i det vanliga systemet. Det finns heller ingen tilljänglig information om dessa som återförsäljarna kan se (man vet alltså inte att dom finns eller när det blir "skarpa", om dom ens blir skarpa)
av Vfrrr
Tänkte höra med er som har manuella lådor om ni blivit av med resonansljudet? Och i så fall hur?

Jag har manuell låda och har ett missljud som låter oehört likt det som beskrivs i tråden. Förekommer mest vid 1600rpm och lite lätt belastning. Mitt ljud kommer alltså inte från lådan då jag inte har automat.
av Selcall
Hej!

Vfrrr!

Jag har letat mye og undersøkt en hel del vedrørende dette og jag trur du og jag har samme lyd.... Har dock ikke enda funnet kilden til problemet... Jag var sist tirsdag på vei til verkstedet for provkjørning for å bestille timme. Denne dag var lyden ikke mulig på noe vis å framkalla og grunnen trur jag var at det var 7 grader kallt dvs A/C gikk ikke. Var dog innom verktedet og ble enig med dem til å komme tilbake når lyden er "der".

Personligen har jag undersøkt mye, både under bilen, inne i bilen osv uten at direkte funnet orsaken. Kjør noe med släpvagnen og da er det veldig enkelt til å framkalla dette lyd.

Har din verksted noen ider? For meg virker dette vare relatert til muligens A/C kompressorn iseg eller kansje evaporatorn. Fortsettning følger...

Fråga till er som jobbar på bilverkstad:

Hur vill ni rekomendera oss som har dette ljud att framställa dette til verkstedet?

Selcall :| :|
av Vfrrr
Ja Selcall

Vi verkar ha exakt samma fel. När är din bil tillverkad? Tror min är tillverkad måndag v40 men är lite osäker på det.
Min låter inte heller när det är minusgrader. Egentligen låter den mera ju varmare det är. Från början lät den nästan bara när jag hade AC påslagen men sen bytte de nån remspännare och nu låter den både när AC är på och av. Men det är som du säger mest vid lite belastning typ släp eller uppförsbackar.

Hade den på verkstad tre dagar förra veckan då de bytte AC-Kompressor och isolerade nåt rör. Men det hjälpte inte. Däremot lämnade verkstaden ut bilen ändå och sa att det var fixat med ovanstående åtgärder. Det konstiga är att meken meddelade mig redan på onsdagen om att det gjort de åtgärerna men att det inte hjälpte. Men tydligen efter ytterliggare två dagars fruktlös felsökning var det tydligen tyst enligt hans chef. Så var inte fallet. Ljudet är kvar precis lika mycket som innan. Dessutom är de bra fräcka på verkstaden då de vill debitera mig för hyrbil om jag kör mer än 5 mil om dagen medans min bil står på verkstaden ?:-/
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]