Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zilv
Så att jag letar minibuss och behöver råd.
Har tittat en hel del på Fords galaxy är tycker den ser trevlig ut men har ingen erfarenhet av andra bilar än Volvo.
Så jag söker råd vad har ni för erfarenheter av den bilen eller annan minibuss som kan vara bra.
Minibussen jag söker ska kunna ta en permobil i baken och gärna vara diesel med mycket annat roligt i =) och driftsäker som Volvo =P.
Och årsmodellerna jag letar är omkring 07-2010.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Jag har haft Voyager som familjebil i över 10 år, har ett mycket sämre rykte än de förtjänar.

Det är amerikanska bilar, dvs inget finlir.
Som familjebil har den varit oslagbar, den absolut bästa dragbilen jag haft och haft möjlighet att prova, Tung, lång hjulbas och kort överhäng
mellan bakaxel och drag.

Cheva Transporter är inte heller helt fel.

Vill man ha en rymlig familjebuss finns det nligt min mening 3 alternativ, Chrysler Voyager, Cheva transporter eller VW multivan. Ford Galaxy, VW.sharan i all ära men de är inte lika rymliga om man vill ha dem 7-sitsiga.

//
Micke
Användarvisningsbild
av Zilv
Jo håller med att Chryslern kanske har allt för mycket dåligt rykte men ska jag ha sådan så vill jag ju ha den nya modell som kom -09.
Och så är ju inte den gratis, va inne i Linköping och tittade på limited utförade av den, som man självklart vill ha isåfall , kostade 480 000 :- som hittat =)
Känner att jag inte vill ge dom pengarna för en chrysler med kass rykte och dessutom så gissar jag på att chryslers andra hands värde är kass så det räcker väl med ett par år så får jag inte äns hälften tillbaka.
Har kollat oxo en hel del på vw`s minibuss men känner att den inte är riktigt mig , så fyrkantig.
Och så har jag hört att den är dyr att serva??? vet inte om det stämmer men men, flesta bilarna kostar ju i verkstad`n.

Är det någon som har hört något elakt om Fords nya Galaxy n ?
Har inte provkört den än, men tycker den ser vettigast ut och har läst en hel del körtester av den, som har dessutom gett bilen bra betyg.
Men är lite oroliga av fords fabriker/montering som jag har hört att dom bara slänger ihop skiten och sen skickar ut det..
Kan ju vara falska rykte med , men ??
Användarvisningsbild
av camaro69
Du åker väl Fordägd produkt redan idag. :wink:

Alla rykten är sanna, eller? :roll:

Det ryktas i stallet.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Vad det gäller Galaxy:s kvalitet har jag ingen aning. De tester jag kikat på har väl varit sisådär.

Jag misstänker att andrahandsvärdet på en Galaxy är ungefär lika lysande som på en Voyager, dvs ungefär som att kasta ut en hammondorgel från 3.000 meter, a.k.a "fritt fall" :lol:

Var själv inne på en Ny voyager, en liten rättning bara, den nya modellen kom -08, men det finns inte många ute på begagnatmarknaden. Och när jag väl fick tummen ur så var det ngn form av köphysteri och de försvann till rent skrämmande summor.
Därför fick det bli en XC90 istället. Nu 2 månader senare har fru och barn börjat prata med mig igen :lol: Och det verkar som om de har accepterat att åka XC90 istället för Voyagern.

Vad det gäller VW så har vi ungefär samma åsikt, så då misstänker jag att Merca Vito (V-klass) inte är att tänka på.

En som jag kikade på var Merca R-Klass, svindyra här hemma men går att få till hyfsade priser i USA, där det förvånande nog finns även i Dieselutförande. Men det tillkommer allt besvär med frakt etc. etc.

Andra förslag utan privata reflektioner är:
Renault Espace
Cheva Uplander (Nya transportern)
VW-Sharan (I stort sett samma som Ford Galaxy)

Ett annat "roligt" alternativ om man "bara" är ute efter en rymlig 5-sitsig bil med stort lasutrymme är Cheva Avalanche.
Helkul med lastbilsreggad och FlexiFuel = mycket billig tjänstebil. Men när jag föreslog det åt frun så
insåg jag att det var lika bra att dra tillbaka förslaget om jag inte ville sova i bilen....

Det finns en del 7-sitsiga bilar, men väldigt får "riktiga" familjebussar.

//
Micke
Användarvisningsbild
av Zilv
Jo stämmer mycket det du säger.
Va väldigt inne på R-klassen hos MB men när jag väl kommer till skott så är bagage luckan inte större än en helt vanlig V70.
Så tyvärr vart den goda iden att lägga på hyllan, annars tror jag att det hade vart en bil som man hade varit grymt nöjd med.
Nja blir att lägga detta på is för ett par veckor, och kommer få hjälp från vägverket, med bilköpet pga permobil ska kunna lastas.
Så jag hoppas på stor kompentens där..
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hoppas Du har tur och hittar rätt handläggare.

Ett tips. Kolla på http://www.anpassarna.se, de pysslar med fordonspassning uppe i Hedemora och vad jag hört skall det vara kunniga inom sitt område.
Framförallt finns det en del bra länkar och informationsmaterial om bidrag m.m där.

Vi har ett par ombyggda bilar här i byn med omnejd och där har det varit bilar med skjutdörr och lastarm för rullstol/permobil. Faktiskt har jag nog sett flest Chryslers genom åren.....

Hoppas att det löser sig till det bästa.
//
Micke
Användarvisningsbild
av Brainy
En kund har en Dodge Grand Caravan. I den så går elrullstolen in i baken och den har även vridbar förarstol så det enkelt går att ta sig mellan rullstol och förarsäte.

Verkar praktisk.

Lycka till!
Användarvisningsbild
av CarMan
Ford galaxy har jag aldrig gillat (har ej ägt nån) men det är väll mest för att jag inte kännerigen mig i bilen, då det är en vag produkt. jag tycker den är mindre än vad den ser ut också, slarna är kosta o låga...

Gillar du volvo så ska du väll åka ford S-max, den har ju samma plattform som V70II
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]