Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Marbas skrev:
greeeken skrev:
bladet1 skrev:Hej !

Använd ohms-lag där I = P/U , tänk att din radio förbrukar 100 W och du har ett 12V batteri, alltså 100/12= 8.3 A

Ditt batteri kanske är på 60 ah , 60/8.3 = > 7.22 timmar

Har batteriet högre kappacitet så blir det längre driftstid på din radin

/ Björne
Ja om bara radion är på, men när lamport äär tända o massa annat så blire mindre
I läge 1 är väl inga lampor tända (yttre)? Läge 1 är ju "Radio läge", står det inget om detta i instruktionsboken (har inte tillgång till min just nu)?
Massor vaknar i läge 1 inte bara radio utan klimatanläggning, torkare osv.

Radion drar inga 100W om du inte öser. Vid låg volym går inte mycket mer än 1 A. I båten kan man köra hela dagen med biltereon utan probs.
av Marbas
VolvoB20 skrev:
Marbas skrev:
greeeken skrev: Ja om bara radion är på, men när lamport äär tända o massa annat så blire mindre
I läge 1 är väl inga lampor tända (yttre)? Läge 1 är ju "Radio läge", står det inget om detta i instruktionsboken (har inte tillgång till min just nu)?
Massor vaknar i läge 1 inte bara radio utan klimatanläggning, torkare osv.

Radion drar inga 100W om du inte öser. Vid låg volym går inte mycket mer än 1 A. I båten kan man köra hela dagen med biltereon utan probs.
Som jag förstod trådskaparen så gäller frågan hur länge man kan ha på radion utan att det äventyrar "batterinivån" (t.ex. så att man inte kan starta). Och då har man väl tändningen på läge 1, ingen yttre belysning tänd, dörrarna stängda, och är klimatanläggningen på auto går inte fläkten, osv. Och då borde man kunna ha radion på i timmar. Jag brukar ha radion på när jag mekar i garaget eller putsar på bilen utan några problem att starta bilen efteråt. Kan man ha dieselvärmaren (som tar en del ström) på i en timme utan att det ska påverka start av motor, så kan nog radion vara på i åtinstone två timmar...
av Frigge
Problemet på dagens bilar är att man väcker "nätet" även med radioläge, detta gör att det är mer än bara Radion som är igång oavsett man ser det eller ej. Med andra ord, dagens bilar drar mer ström i både Radioläge och Tändningsläge. Visst går det att ha Radioläge på och stereon igång under en viss period men inte för länge.
av Marbas
Frigge skrev:Problemet på dagens bilar är att man väcker "nätet" även med radioläge, detta gör att det är mer än bara Radion som är igång oavsett man ser det eller ej. Med andra ord, dagens bilar drar mer ström i både Radioläge och Tändningsläge. Visst går det att ha Radioläge på och stereon igång under en viss period men inte för länge.
Förstår jag också...

Okej, åter till grundfrågan - hur länge kan den vara igång utan att äventyra start av bilen (under de förutsättningar vi tidigare diskuterat)? För det är väl detta trådskaparen vill veta... Svårt att ge en exakt siffra, men rör det sig om 5-10 minuter, 1-2 timmar, eller kanske 5-10 timmar?
Användarvisningsbild
av Loner
Marbas skrev:För det är väl detta trådskaparen vill veta... Svårt att ge en exakt siffra, men rör det sig om 5-10 minuter, 1-2 timmar, eller kanske 5-10 timmar?
Inget vetenskapligt, men ett par timmar har jag haft radio-läge på och jag har en sub därbak oxå. inga problem att starta bilen sen..

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Loner skrev:
Marbas skrev:För det är väl detta trådskaparen vill veta... Svårt att ge en exakt siffra, men rör det sig om 5-10 minuter, 1-2 timmar, eller kanske 5-10 timmar?
Inget vetenskapligt, men ett par timmar har jag haft radio-läge på och jag har en sub därbak oxå. inga problem att starta bilen sen..

/L
Var på en camping i somras där "grannen" spelade musik i ett par timmar i sin V70, den fick vi springa igång dagen efter...

/Anders
Användarvisningsbild
av Loner
Hänger nog mycket på konditionen på batteriet..

Efter ett par år är det inte mycket kvar av ett bilbatteri.

/L
Användarvisningsbild
av stone
Har noterat att när jag ställer startnyckel i sk radioläge(?) (läge 1) så går kupefläkt och instrumentbelysning lyser.
Min klimat-anl står i läge auto.
Ska det vara på detta viset?/Kan man göra på annat sätt? Har inte kört volvo på några år så jag kanske gör helt fel. Det kanske inte finns ett radioläge längre? fanns tidigare på de flesta bilar.
Jag vill kunna sitta i bilen avstängd och lyssna på radion utan att fläkt och instr-belysning drar ur batteriet.
Visst fläkten kan man manuellt stänga av varje gång och sen sätta på den. Men...
Hur funkar era bilar?
Användarvisningsbild
av B4B
Har du indikering på att fläkten går när du har ECC:n på Auto?
Då är fläkten manuellt inställd!
Finns ingen indikering så står fläkten på auto, du kan då höra/känna att den går.
Prova att ändra temperaturen, då ska du höra hur fläkten regleras.
Manuellt inställd fläkt går i radioläget, vilket den inte gör när den är ställd på auto!
Användarvisningsbild
av Kaxe
på min V70NT5 -00:a går kupefläkten när radioläge är på och ecc står på auto och indikeringen på fläktren
visar att den går så jag stänger den manuellt varje gång jag lyssnar på radio när bilen står still vilket jag gör dagligen när jag hämtar gumman på
hennes jobb så visst går fläkten trots att ecc står på auto.

Swedol har jag iaf köpt billig automatlå[…]

Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]