Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Socca
Nu den senaste tiden jag varit ute med S70'n så får jag ett litet tjutande ljud när jag axar, dvs drar lite på växlarna. Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall, det tjuter ändå. Det är en volvo S70 SE 140 HK motorn. Vad kan detta tjutande ljud vara? Det verkar precis som det är luft som tjuter någonstans från motorn?
Är det ett vinande ljud? Sök på "vinande" på forumet :idea:

Kan vara generatorremmen, servopump, brytrulle, löprulle. Du kan prova haka av generatorremmen och starta motorn för att se om ljudet slutar när du har av remmen.

/Kalle
Jag har också det. Tror det låter hela tiden men när man kommer upp i fart så drunknar det i andra ljud.

Ha motorn på tomgång och lyssna vid servopumpen om det kommer därifrån.
Jag har med ett vinande ljud men det rä bara när jag kickdown så jag ska skicka iväg min nturbo på renovering. :)
Det är ju så att man får passa på när man har bilen på lack :P
Men annars har jag vinande ljud på min GLT hela tiden.. Vettifan vad det är.. Har kollat det mesta men hittar inget fel någonstans..
Och jag orkar inte lägga flera tusen på en 22 årig gammal bil heller annars hade jag bett Volvo kolla det.
Har ni några tips?
Väcker tråden lite. Har nämligen samma problem med min v70 t5a. Det vinande ljudet hörs i stillastående med, när man gasar på. Behöver inte gasa mycket för att det ska höras. Fick tips om att det kunde vara sekundärluftpumpen men det har jag inte lyckats kolla om det är (Hur?).
Någon annan som haft liknande symptom och hittat felet? Socca luskade du ut det?

Tack!

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]

Nästa elbil från Volvo?

Har fått ungefärliga prisuppgifter […]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]