Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Om det är dålig kontakt för signalkabeln beter sig bilen precis som den gör när den startar, bortsett ifrån att startmotorn inte går runt. Alltså hörs det inget, inga lampor dippar i styrka eller annat konstigt. Detta beror på att allt är som det ska i bilen men det går ingen signal till startmotorn att nyckeln är i startläget och att den ska snurra igång.

Mvh
/Fred
av micka
hej äntligen här igen när jag åkte upp till bilen dagen efter så startade den utan problem tog bort o kollade kabeln som ni skrev lite korrision va det på den så jag smörjde upp den lite, sen dess har det inte varit några problem tack för alla svar
Användarvisningsbild
av hakank
Kan du beskriva var kabeln sitter mer exakt. Kommer man åt den uppifrån?

Tack på förhand!

/Håkan
av m2c
Den sitter precis under den grova strömkabeln. Håll en liten spegel under startmotorn så ser du den direkt.
Man kommer lätt åt den uppifrån.

Jag vill nog minnas att alla lysen släcktes medans jag vred på nyckeln.
Slår inte bilen av alla strömförbrukare när nyckeln är i startläget för att få maximal ström till startmotorn?
Användarvisningsbild
av hakank
Skall kolla upp min kable också. I preventivt syfte. Blir att ta fram spegeln då.

Och jo, visst fimpar den de stora strömförbrukarna för att få max till startmotorn. Tror dock att saker som tex kupebelysning fortsätter att lysa.

/Håkan
av Daddan
Om det fortfarande inte händer något när man kollat anslutningskabeln kan det hjälpa om man knackar lätt på startmotorn samtidigt som någon annan startar bilen. Jag hjälpte just en granne med detta... Fattar inte att det ska vara så vanligt att den lilla kabeln hoppar av/glappar. Luktar konstruktionsmiss. Och den är definitivt inte lätt att se eller komma åt, man får gå på känn.
av Fred
Framförallt är det en extremt utdaterad konstruktion som det alltid varit problem med. Jag har fixat 70-talsbilar med samma konstruktion och fel. För mig är det obegripligt att Volvo inte ändrat på konstruktionen tidigare! Fast det är klart, verkstäderna drar ju in pengar på att kundernas bilar vägrar starta så de tvingas bärga dem till verkstan. De gör då en felsökning, som är otroligt lätt att salta, byter startmotor eller något annat dyrt (åtminstone säger de att de gjort det) och kunden tvingas snällt betala...
Fred skrev:Framförallt är det en extremt utdaterad konstruktion som det alltid varit problem med. Jag har fixat 70-talsbilar med samma konstruktion och fel. För mig är det obegripligt att Volvo inte ändrat på konstruktionen tidigare! Fast det är klart, verkstäderna drar ju in pengar på att kundernas bilar vägrar starta så de tvingas bärga dem till verkstan. De gör då en felsökning, som är otroligt lätt att salta, byter startmotor eller något annat dyrt (åtminstone säger de att de gjort det) och kunden tvingas snällt betala...
Okej, så din teori är att Volvo är medvetna om en undermålig konstruktion men tar risken för dålig publicitet och rykte för att deras märkesverkstäder ska få mer jobb? Jobb som de dessutom ska salta fakturorna på?
Kreativt!
av Fred
Ja, vad har du för förklaring till att konstruktionen inte ändrats förrän de senaste årsmodellerna då? Det är ju knappast svårt att göra en mer driftssäker konstruktion. Jag blev extremt förvånad när jag insåg att min bil från 2002 hade samma driftsstörningsbenägna konstruktion som min Celica från 1976!

Volvobilarna är nedlusade med dåliga konstruktioner som HAR givit Volvo ett dåligt rykte vilket också visat sig på de dåliga försäljningssiffrorna. Givetvis är det på grund av att beslut tagits att ta genvägar för att spara pengar och för att bilarna ska gå sönder så att verkstäderna ska få jobb. VAG´s svenska chef är dock den enda som varit rakryggad nog att erkänna detta faktum officiellt.

Att märkesverkstäderna blåser sina kunder är ett faktum. Delar byts ut mot begagnade men kunden betalar för nya, fakturor saltas för att sedan kapas om kunden ifrågasätter, jobb utförs inte trots att de noteras på arbetsordern m.m m.m. Det finns otaliga exempel på detta som inte går att förklaras bort!

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]