Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cola
Jag har en Volvo V40 -01 där batteriet har dragits ur (nån glömde en läslampa på...). Det fungerar inte att låsa upp förardörren med nyckeln, nyckeln går in som den skall och det går att vrida den men låset öppnas inte och det finns inget mekaniskt motstånd som jag tycker borde finnas.
I bakluckan verkar nyckeln inte passa alls, den går in en centimeter men sen är det tvärstopp. Jag har öst i 5-56 i låset i två dagar nu men det hjälper inte. Det står en likadan V40 alldeles bredvid vår bil i garaget, jag provade att stoppa in min nyckel i bakluckan där och den gled in som korven i grottan.

Jag har nu gett upp mina möjligheter till att komma in i bilen för att få upp motorhuven så mitt fokus har hamnat på att få upp motorhuven utifrån. Jag ser huvlåset om jag tittar in genom grillen, men frågan är hur ett sånt fungerar och om det är mer än det jag ser. Jag ser att det går en slang till låset och misstänker att det går en vajer där som låser upp första steget. Jag provade rycka i den men utan framgång.

Biljäveln är parkerad i ett bilgarage med fronten tätt in mot väggen och bilar på båda sidorna, handbromsen är förstås i så helt omöjligt att flytta bilen.

Någon som har några ideer på vad jag kan prova härnäst förutom att panga en ruta?
av cola
Jag ska prova med att ansluta 12V till släpvagnskontakten och hoppas att den är kopplad till batteriet.
Fungerar inte det så försöker jag med startmotorn, men hur sitter bukplasten monterad? Jag har ingen möjlighet alls att höja bilen, fronten tätt mot väggen och bilar på båda sidorna så får se hur det går.
(Nästa bil jag skaffar så skall jag koppla loss batteriet och kontrollera så att det går att ta sig in i bilen med nyckeln...).

Det går inte att lirka upp huven på något sätt då?
av cola
Ja det är en turbo :D Låter ju bra att det inte finns någon plast, då är det ju en möjlig lösning. Gäller bara att hitta rätt i med kablarna, ingen som råkar ha en fin bild på en V40 2.0T underifrån, gärna på frampartiet? :lol:

Jag försökte koppla in 12V i släpvagnskontakten men utan framgång.
Däremot så hade jag lite framgång med låset på bakluckan, efter en halv burk 5-56 och väldigt mycket våld så går nyckeln in helt. Dock så går det inte att vrida om. Skall försöka några omgångar till, men man vet ju inte hur mycket man vågar ta i.

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]