Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danielhbg
jag har testat att mäta strömen när bilen e igång...ligger på ca 13,5 - 14 V så laddningen är det ju inget fel på...

jag har satt in ett annat batteri och testade ha bara tändningen igång med radion,vindrutetorkare,dimljus,helljus och allt annan som man kan ha igång på samma gång..men då var det inga problem att starta den sen..

innan kunde jag inte stå med tändningen igång mer än 2 min sen starta den inte

så jag vet inte om det kanske har varit batteriet på min...men den funkar nu
men visst det kanske kommer tillbaka igen

men om ni kommer på nått om era bilar så kan ni ju säga till så man ju kolla det på sin egen

Mvh
daniel
av Tartryffel
danielhbg skrev:jag har testat att mäta strömen när bilen e igång...ligger på ca 13,5 - 14 V så laddningen är det ju inget fel på...

jag har satt in ett annat batteri och testade ha bara tändningen igång med radion,vindrutetorkare,dimljus,helljus och allt annan som man kan ha igång på samma gång..men då var det inga problem att starta den sen..

innan kunde jag inte stå med tändningen igång mer än 2 min sen starta den inte

så jag vet inte om det kanske har varit batteriet på min...men den funkar nu
men visst det kanske kommer tillbaka igen

men om ni kommer på nått om era bilar så kan ni ju säga till så man ju kolla det på sin egen

Mvh
daniel
Det är klart att det var ett dåligt batteri med tanke på att bilen beter sig normalt med ett annat.
av danielhbg
det e inte så klart att det är batteriet som var felet..en kompis har en v70 -04 med samma sympom...han bytade batteriet för ett halvår sen och då funkade det bra igen...men nu har den börjat göra samma sak igen...så ett batteri på 6 månader ska ju inte vara slut redan
av BullShit
För ett par veckor sedan lät jag testa batteriet. Det hade dålig laddning, men efter uppladdning visade det sig vara helt ok. Även generatorn visade klart godkänd laddning. Nu har jag kört utan problem sedan dess. (hade tre urladdningar på en vecka). Får se om det blir någon nästa gång 8)
av Ronte
Har samma problem här haft dom sista månader har nytt batteri sen ett år tillbaka..men nu har den börjat att tömma battarier räcker med att den står ett par dagar sen klickar det ..men med startkablar startar den på en gång....hade den på skobes har bytt spjällhus .cme box ..mm..men det var 2 år sedan har funkat fram till nu ...vad är felet
av MickeM
Klassiska larmsirenen är utesluten?
Annars är det steg 1 att rycka den säkringen för att se om det slutar.

"CME- box" antar att du menar CEM?

Generatorns dioder kan börja läcka ström också. Då lossar man generatorn och mäter om viloströmmen är normal.
Dvs under typ 0.02A när CAN gått i dvala.
Dvala är viktigt! Tar ca 10min efter att belysningen slocknat och inga dörrar öppnas.
Annars drar det betydligt mer med vaket CAN.

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]