- lör 05 dec 2009, 11:44
#349969
Jag är en unge kille som inte har världens jättekoll på att meka, men följande är mitt problem:
Bil: Volvo 740 - Årsmodell 88Problem: Det började med att tomgången började bli ovanligt låg när bilen var varm och man stannade vid ex. trafikljus. Bilen vibrerade rätt duktigt. Nuförtiden, tre månader senare, är det ännu mer påtagligt men det märkliga är att tomgången nästan är för hög när bilen är kall, och för låg och ojämn när den är varm.
Nu har bilen även börjat med att på ett hackigt sätt då och då hastigt "släppa greppet" drivningsmässigt. Detta speciellt när man ligger och surfkör i ex. 50 på fyran. Motorbromsen kan även den ha en tendens att hacka/gunga fram bilen. Detta både varm och kall. Tilläggas bör dock att bilen aldrig krånglar med att starta.
Vad har jag gjort: Jag har kollat efter vakuumläcka i slangarna med startgas och även bytt ut en slang vid flamfiltret. Jag har även bytt alla stift och vätskor i bilen.
Vad kan felet vara ? :S
tack på förhand!
Bil: Volvo 740 - Årsmodell 88Problem: Det började med att tomgången började bli ovanligt låg när bilen var varm och man stannade vid ex. trafikljus. Bilen vibrerade rätt duktigt. Nuförtiden, tre månader senare, är det ännu mer påtagligt men det märkliga är att tomgången nästan är för hög när bilen är kall, och för låg och ojämn när den är varm.
Nu har bilen även börjat med att på ett hackigt sätt då och då hastigt "släppa greppet" drivningsmässigt. Detta speciellt när man ligger och surfkör i ex. 50 på fyran. Motorbromsen kan även den ha en tendens att hacka/gunga fram bilen. Detta både varm och kall. Tilläggas bör dock att bilen aldrig krånglar med att starta.
Vad har jag gjort: Jag har kollat efter vakuumläcka i slangarna med startgas och även bytt ut en slang vid flamfiltret. Jag har även bytt alla stift och vätskor i bilen.
Vad kan felet vara ? :S
tack på förhand!