Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bigbossman
Jag är en unge kille som inte har världens jättekoll på att meka, men följande är mitt problem:

Bil: Volvo 740 - Årsmodell 88Problem: Det började med att tomgången började bli ovanligt låg när bilen var varm och man stannade vid ex. trafikljus. Bilen vibrerade rätt duktigt. Nuförtiden, tre månader senare, är det ännu mer påtagligt men det märkliga är att tomgången nästan är för hög när bilen är kall, och för låg och ojämn när den är varm.
Nu har bilen även börjat med att på ett hackigt sätt då och då hastigt "släppa greppet" drivningsmässigt. Detta speciellt när man ligger och surfkör i ex. 50 på fyran. Motorbromsen kan även den ha en tendens att hacka/gunga fram bilen. Detta både varm och kall. Tilläggas bör dock att bilen aldrig krånglar med att starta.

Vad har jag gjort: Jag har kollat efter vakuumläcka i slangarna med startgas och även bytt ut en slang vid flamfiltret. Jag har även bytt alla stift och vätskor i bilen.

Vad kan felet vara ? :S

tack på förhand!
Användarvisningsbild
av volvo51
Som gammal 740 ägare kan jag tipsa följande:
Demontera och rengör intag från luftrenaren till och med spjällhuset,var extra noga vid gasspjället.
Skitigt här ger konstig tomgång.
Användarvisningsbild
av Anders E
Och sen rengöring av den berömda tomgångsmotorn, är det inte gjort på 21 år
så kan det vara dags.
av SM7DYZ
Hade samma fel i en volvo 760 88..
det sitter en givare framme under termostaten byt den den styr såkallade direktinsprutsysemet så skall du se att det fungerar
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]