NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aka06iah
#349164
Hehe, ja, det där med reaktionstiden är ju en saga för sig, jag håller med föreg. inlägg.
Det känns som att jag skapat min åsikt, åtminstone för bilar UTAN Start/stopp".

MVH Elias
av perhall
#350072
mathem skrev:
andreas_lofgren skrev:Du sparar bränsle på det. Läste någonstans att så länge man står längre än 30sekunder så lönar det sig. (Kommer inte ihåg tiden exakt men den var överraskande låg)

Tänk dock på att starter tar en hel del ström från batteriet så om du kör korta sträckor så riskerar du att ladda ur batteriet.
När jag gick ecosafety kursen som ingick när jag köpte C30'n sa instruktören att allt över 5sek stillastående så lönar det sig att fimpa rovan, men det bygger förstås på att alla parametrar är optimala ( motortemp, laddning i batteriet mm. mm.). S/S systemet tar ju detta i beaktande.

Gäller det verkligen om man räknar slitage på t ex xenonljus, startmotor etc.? Låter märkligt. Kan anta att det sliter mindre att starta om en varm motor som gått 10 minuter+ jämfört med kallstart, men ändå...
PH
#350134
perhall skrev:
mathem skrev:
andreas_lofgren skrev:Du sparar bränsle på det. Läste någonstans att så länge man står längre än 30sekunder så lönar det sig. (Kommer inte ihåg tiden exakt men den var överraskande låg)

Tänk dock på att starter tar en hel del ström från batteriet så om du kör korta sträckor så riskerar du att ladda ur batteriet.
När jag gick ecosafety kursen som ingick när jag köpte C30'n sa instruktören att allt över 5sek stillastående så lönar det sig att fimpa rovan, men det bygger förstås på att alla parametrar är optimala ( motortemp, laddning i batteriet mm. mm.). S/S systemet tar ju detta i beaktande.

Gäller det verkligen om man räknar slitage på t ex xenonljus, startmotor etc.? Låter märkligt. Kan anta att det sliter mindre att starta om en varm motor som gått 10 minuter+ jämfört med kallstart, men ändå...
PH
"Slitage på Xenonljus" hur menar du då?
Användarvisningsbild
av opA
#350172
Titaniumgrå skrev:"Slitage på Xenonljus" hur menar du då?
Som alla lampor så slits dom väl på ett eller annat sätt när dom tänds, släcks.. tänds, släcks.
#350327
opA skrev:
Titaniumgrå skrev:"Slitage på Xenonljus" hur menar du då?
Som alla lampor så slits dom väl på ett eller annat sätt när dom tänds, släcks.. tänds, släcks.
Ja säkert men när det gäller bilar med s/s-systemet så tänds-släcks inga lampor iom att det sitter ett extra batteri i dom bilarna, blir ej något spänningsfall i lamporna heller när bilen återstartas.
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
#351436
Förutom att det sitter ett extra batteri i alla DRIVe med S/S så är även startmotorn starkare och tål fler starter än den vanliga startmotorn i övriga modeller. Hade detta system på vår gamla Lupo 3L och det var klockrent. VW var kaxiga och sa att alla stillastående tillfällen som var över 3 sekunder lönade sig att motorn stannade. Nu är vi i färd med att skaffa en C30 igen, men vi vill ha en med R-design och då vet jag inte om man kan välja S/S-systemet.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]