Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av buddha88
#349942
Jag ska sänka min S70 me sänkningsfjädrar 60/40, o om man ska sänka 60mm fram så står d oftast att man behöver kortare stötdämpare, men hur viktigt e d egentligen, själv tror ja inte d behövs, blir ju lite stötigare dock, men d går ju köra me orginal dämpare iaf, eller???
Användarvisningsbild
av jojjeblom
#349994
Är väl risk att fjädrarna glappar vid lyft, tycker inte besiktningspersonalen om.
Även oljeläckage kan uppstå då dämparna får jobba i ett nytt läge.

Nä satsa på nya dämpare som är avsedda för dina nya fjädrar :) .
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#349999
Att dem inte behövs? Mja... Jag har 60/40 oxch originallängd på fjädrarna. Och fram kan jag montera ihop fjäderbenen utan fjäderspännare. Och när bilen är upphissad så kan amn rucka lite grann på fjädrarna, dock klarat mig från besiktningsanmärkning än så länge. Sen är det som så att kortare dämpare inrte direkt inverkar på fjädringskomforten, men däremot som dämparen livslängd.

Det är väl kanske inget absolut måste med kortare dämpare, men ska man ändå köpa nya dämprae samtidigt så är det att föredra.
Användarvisningsbild
av buddha88
#350005
Ok, tackar för svaren, då vet ja va ja ska göra :-)-) Finns d kortare dämpare o beställa på volvo eller måste man byta te nåt annat märke på dämparna fram, om man inte har tänkt o byta alla dämpare te nåt annat märke???
Volvo 745 1992 b200f problem

Har du provar att testa blinkdosan?? Även k[…]

Hög tomgång 740 b230f -87

Sitter en plastskruv i botten på spjäll[…]

SKF vänster drivaxel montage.

Ska den in längre så krävs det mer[…]

Taklucka 744 GLE

Skall fixa innertaket på min 744 1988. Skal[…]