Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
gå ur bilen & lysna framför vänster framhjul. du kan också känna dom varma avgaserna från avgasröret där
Användarvisningsbild
av VolvoB20
koneo skrev:Hur märker man att värmaren är igång då? Det lyser ju inga lampor i kupén, och det är ju fantastiskt svårt att höra när motorn brummar.
Din värmare måste vara trasig, det kan inte vara något annat för du kan inte missa den om den fungerar, inte en chans.

-Värmaren låter ju som ett litet jet-plan.
-Dessutom hör du den extra bränslepumpens som tickar.
-Det känns ju på avgaserna ochså då dessa varken har kat eller partikelfilter.

Går inte att missa helt enkelt.
Användarvisningsbild
av koneo
Värmaren funkar när jag ställer in timern på den, eller begär "direktstart". Det brummar, ryker, luktar och tickar. Men att värmaren skulle gå igång när jag kallstartar motorn, är jag tveksam till.
av Arne
Som ovan nämnts, är det kallt ute ska värmaren starta, annars har du nåt fel på den.
Det kan vara tankad in auto of i hans bil från volvo.Bilia kan gjöra så.Då startar bara värmaren ved direkt start,eller vid programerad tid.Hår man mycke korta kjörturar,er detta et måste.Da skånar du miljöen samt din värmare for at sota ner sig.
Hur kall måste motorn bli när den stått för att dieselvärmaren ska gå igång igen?
Finns inga raka svar på det, på min bil händer det oftast när det är (under -5) minusgrader, antar att det har att göra med hur snabbt eller långsamt motorns temperatur ökar/behovet av kupevärme, vet att åtminstone V70 har en avstängning för denna automatstart i menyerna, min V50 saknar det.
Finns de på detta forum som monterat en strömbrytare på säkringen till värmaren för att ha mer kontroll när den ska köra. Om du bara ska till affären en bit bort hjälper det på min bil att vrida ned kupévärmen max, inte vidare komfortabelt men användbart om man bara ska backa bort bilen från garageinfarten!
Så här står det i min instruktionbok;
Tillskottsvärmare (diesel) I dieseldrivna bilar kan tillskottsvärmaren behövas för att uppnå rätt temperatur i motor och kupé vid kallt väder. Värmaren startar automatiskt när extra värme behövs då motorn är igång. Värmaren stängs av automatiskt när rätt temperatur uppnåtts eller när motorn stängs av.
OBS Tillskottsvärmaren kan inte sättas på eller stängas av manuellt utan kontrolleras enbart av bilens elektronik.
Texten är samma för V70 med följande tillägg:
Autoläge eller avstängning
Extravärmarens automatiska startsekvens kan stängas av om så önskas.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]

Enligt Volvos dokumentation kalibreras virvelspj[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elmot[…]

Lägg upp filen på youtube och länk[…]