Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av louksor
#348831
Behöver lite tips på åtgärd för att få min bil att funka normalt igen.

Volvo 244 -76 med B21A motor, SU HIF6 förgasare.

Det började med för ett par dagar sedan att bilen var svårstartad och den kändes orkeslös.
Maxvarv var 1200rpm med full gas, drog jag ut choken så dog motorn och fanns ingen tomgång på den.

Felsökte förrigår och då funkade inte bilen utan choke, med max choke så gick motorn ett tag, tills den blev varm och kvävde sig då, men även varm funkade den inte utan choke heller.

När/om den startar så dör den så fort jag rör gasen.

Tändingen är bra(brytarlöst), kompressionerna ligger på 11kg på alla cylindrar, bensin får den.

Så gissar att det är nåt fel på förgasaren, SU HIF6.
Renoverade förgasaren för ett år sedan, innan renovering drog den 2l/m, efter drog den 1l/m och var piggare.
Men nu den senaste tiden så har den dragit 2½l/m, men har varit pigg och funkat bra att köra med.

Kollade CO på verkstad innan besiktningen för nån månad sedan, den stod på 9,9 (mätaren gick inte högre)
Ställde ner den till 2,5 men då pendlade den mellan 2-3 i CO och bilen gick dåligt och var orkeslös och behövde choke hela tiden för att orka frammåt.
Vid besiktning så låg co på 3,5 och nu vet jag inte vad den står på då jag efter besiktning ställde på CO, så motorn skulle orka gå utan förgasarsmällar, detta var ca 1 månad sedan.

Utan choke får den för lite bensin, med choke får den för mycket.
Hur jag än justerar CO och nålen så blir det ingen skillnad.
Motorn vill ej gå.....

Kan det vara nåt annat än förgasaren ?

Skulle vara bra att få motorn att gå som den ska, men har ingen lust att köpa ny förgasare, om det nu är den som krånglar, renoverade den ju för 1år sedan, ca 600mil sedan. Borde funka längre än så.
Användarvisningsbild
av louksor
#349075
Var ute för en stund sedan igen, nu går motorn upp o ner i varv.
maxchoke och varvet pendlar mellan 0-2000rpm och drar jag in choken minsta lilla eller rör gasen så dör motorn.



Nr 28 på bilden är kolven.
Larzan skrev:http://www.misab.se/hifspares.gif
http://www.misab.se/forgdel.htm
http://www.misab.se/forghandbvolvo.htm
Vad är nr 28? på sprängskissen?
#349349
Låter ju som att den går snålt.... Starta bilen, försök få motorn varm och gasa sen allt du har och stäng av motorn snabbt. Skruva sen ur ett tndstift o kolla färgen på isolatorn/elektroderna. Är de en gylenbrun färg är de perfekt blandning, är färgen svart får den för mycke bensin och är stiftet helt vitt får motorn för lite bensin.
Användarvisningsbild
av louksor
#349439
Ja, det låter så, men stiften är svarta och spottar ur sig mkt skit ur avgasröret och luktar bensin om avgaserna.
Men motorn funkar endast med max choke och rör jag gasen så dör motorn och det blir ingen skillnad om jag ändrar på CO skruven.
bensinskalle skrev:Låter ju som att den går snålt.... Starta bilen, försök få motorn varm och gasa sen allt du har och stäng av motorn snabbt. Skruva sen ur ett tndstift o kolla färgen på isolatorn/elektroderna. Är de en gylenbrun färg är de perfekt blandning, är färgen svart får den för mycke bensin och är stiftet helt vitt får motorn för lite bensin.
av Amarace
#349443
Vore jag du skulle jag prova att sätta dit en annan fördelare och tändning (brytartändning) bara ör att utesluta att det är ett sådant problem. Det låter på din beskrivning som att det skulle vara ett sånt fel.

Hade det varit brytare på den så hade det säkerligen berott på väldigt stort brytaravstånd eller väldigt litet.

Eller så har flottören hängt sig så att flottörventilen aldrig stänger, men då brukar det lukta bensin.
Användarvisningsbild
av louksor
#349502
Okej, ska testa byta till original fördelare osv i morgon och se om det blir någon skillnad.

Men den startar ju lätt bara choken är på max och tändningen står som den ska, så tycker fördelaren borde vara okej, men det märks i morgon!

Har aldrig varit med om att tomgången går upp o ner som den gör nu och att motorn dör när jag rör gasen.
Väldigt irriterande när jag inte hittar felet...
Amarace skrev:Vore jag du skulle jag prova att sätta dit en annan fördelare och tändning (brytartändning) bara ör att utesluta att det är ett sådant problem. Det låter på din beskrivning som att det skulle vara ett sånt fel.

Hade det varit brytare på den så hade det säkerligen berott på väldigt stort brytaravstånd eller väldigt litet.

Eller så har flottören hängt sig så att flottörventilen aldrig stänger, men då brukar det lukta bensin.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]