NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sundgren
Hej!!

har precis köpt en V50 1,6D-08. har tre frågor om värmaren som jag hoppas få svar på.

Behöver jag göra någon inställning för att tillsatsvärmen ska funka eller går det med automatik när "motortempen" inte orkar värma?
Hur mycket bränsle drar en dieselvärmare?
Är problemen som beskrivs i tråden med bl.a låg batterinivå generella för många modeller eller bara för någon modell/motor och kan man på något se om man har en uppdaterad programvara för värmaren?

//LG
Användarvisningsbild
av supersonic
Du behöver inte ställa in något, den är helt automatisk och effektiv, den drar cirka 5-6 dl/tim på högsta effektläget(som den reglerar själv) och 2-3 dl/tim på det lägre effektläget. Effektlägena kan du inte påverka på något sätt. Kom ihåg att det är sällan den går så länge som en timme! När du är ute och kör så märker du det knappt!

Det där om batterier får någon annan svara på men jag tror inte du behöver oroa dig!
av aka06iah
Jag har aldrig haft problem med batteriet, trots att jag inte kör så långa sträckor emellan användningarna.

En liten fråga: I instruktionsboken står det att värmning av kupén ska starta när motortempen når 30 grader vid användning av dieselvärmaren. Jag testade idag, dieselvärmaren värmde motorn till normal fullvärme, men inte tillstymmelse till värme i kupén. Ngn felinställning?
Användarvisningsbild
av Doffen
aka06iah skrev:Jag har aldrig haft problem med batteriet, trots att jag inte kör så långa sträckor emellan användningarna.

En liten fråga: I instruktionsboken står det att värmning av kupén ska starta när motortempen når 30 grader vid användning av dieselvärmaren. Jag testade idag, dieselvärmaren värmde motorn till normal fullvärme, men inte tillstymmelse till värme i kupén. Ngn felinställning?
Om du har nøkkelen i radio stilling så starter ikke vifta automatisk. Må sette nøkkelen i 0 for at vifta skal starte automatisk.
Användarvisningsbild
av Eriksson85
Jag har min värmare inställd på 30min före avfärd och aldrig att man har kommit ut då den har körts. Så den är väldigt effektiv. Och värme i kupen har jag, rena rutor så man slipper skrapa. 8)
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Eriksson85 skrev:Jag har min värmare inställd på 30min före avfärd och aldrig att man har kommit ut då den har körts. Så den är väldigt effektiv. Och värme i kupen har jag, rena rutor så man slipper skrapa. 8)
Fast du ska knappa in tiden då du ska åka för den ställer in gångtiden innan tiden som du ställt in beroende på temperatur.
Användarvisningsbild
av Eriksson85
Henrikx2 skrev:
Eriksson85 skrev:Jag har min värmare inställd på 30min före avfärd och aldrig att man har kommit ut då den har körts. Så den är väldigt effektiv. Och värme i kupen har jag, rena rutor så man slipper skrapa. 8)
Fast du ska knappa in tiden då du ska åka för den ställer in gångtiden innan tiden som du ställt in beroende på temperatur.
Jaha, då har jag lärt mig nått nytt då. Har inte lusläst genom boken ännu.
Tack för infon
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Hur lång eftergångtid är det på värmaren?
Jag har min på 06:45 och kommer jag ut straxt innan 07:00 så går det fortfarande.

Riktigt skönt att hoppa in i en varm och isfri bil när grannarna står och skrapar rutorna. :)
av Kluster
Tror den har ett par minuter att spela på OM man skulle råka komma ut till bilen senare än inställd tid....
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]