Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
martin1g skrev:CarMan: Jag har INTE sagt att de kör på etanol, utan jag antog att alla förstod att det var E85 det gällde. Jag vet inte vad de bytt, jag presenterade bara artikeln som ett inlägg i debatten. Och jag vet ärligt talat inte vem jag ska tro på mest. BSR vet jag är duktiga på att trimma motorer och de har säkert en massa kunskap om motorer generellt och är dessutom t.e.x remissinstans till lagförslaget (?) så de har nog en del kunskaper -ja.
det jag mena var att om inte ens den som skrev artickeln kan hålla isär etanol & e85 så vet man inte om han generaliserat & misförstått andrasaker också
av martin1g
CarMan skrev:
martin1g skrev:
det jag mena var att om inte ens den som skrev artickeln kan hålla isär etanol & e85 så vet man inte om han generaliserat & misförstått andrasaker också
Ja så kan det förstås vara, hoppas att alla siffror stämde dock iartikeln, men man vet aldrig med journalister... :???:
av anp
CarMan skrev:
martin1g skrev:CarMan: Jag har INTE sagt att de kör på etanol, utan jag antog att alla förstod att det var E85 det gällde. Jag vet inte vad de bytt, jag presenterade bara artikeln som ett inlägg i debatten. Och jag vet ärligt talat inte vem jag ska tro på mest. BSR vet jag är duktiga på att trimma motorer och de har säkert en massa kunskap om motorer generellt och är dessutom t.e.x remissinstans till lagförslaget (?) så de har nog en del kunskaper -ja.
Bensin då?
Där finns ju olika sorter/kvaliteter att välja bland.
Är det inte lika fel att bara säga bensin om de?

För övrigt tror jag att gemen man lika väl som du fattar det där med bensin, fattar det där med Etanol eller E85 då det gäller skrift eller tal.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:det jag mena var att om inte ens den som skrev artickeln kan hålla isär etanol & e85 så vet man inte om han generaliserat & misförstått andrasaker också
Jag tyckte inte att det var några som helst tvivel om att det var E85 som det syftades på i artikeln!
anp skrev:För övrigt tror jag att gemen man lika väl som du fattar det där med bensin, fattar det där med Etanol eller E85 då det gäller skrift eller tal.
Instämmer!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
en annan itresant sask är ju att folk ofta hänvisat till brasilien &% säger att där kör man på "etanol" & det funkar!
far påriktigt kör dom på e22
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
CarMan skrev:en annan itresant sask är ju att folk ofta hänvisat till brasilien &% säger att där kör man på "etanol" & det funkar!
far påriktigt kör dom på e22
Och återigen visar han hur dåligt påläst han är!!!! Det ska då nämnas att det blandas i 20-26% etanol i nästan (om inte) all bensin i Brasilien. och så har de gjort sen en tid tillbaka. Dessutom har Brassarna ett bränsle som heter E96, vilket för övrigt är så ren etanol du kan få, resten är vatten (4%).

Brasiliens etanolkörande är en rest av oljekriserna på 70-talet. Man ville göra sej av med beroendet av importerad olja. Ungefär liknande som Göran Perssons vision att Sverige ska vara oljeoberoende år 2020.

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
läse litte annat intresant i "bibeln" läs etenol forumet.
där månge väntar på at få köra på ren etanol, & en del tror att det där med 15% bensin är för att man ska se lågorna & sen var det nått om att biltilverkarna inte trodde att det skulle gå att göra kalstarter med ren etanol.

som sagt så är ju desa grambbar mer kunniga än biltilverkarna...

men ren fakta är att etanol inte brinner om det är kallare än +15 grader (komer inte ihåg exakt, men +- nån grad!)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Det är ingen nyhet att ren etanol inte är tändvilligt under +15 men det går att lösa genom att choka motorn, jodå det fungerar faktiskt även på en bil med insprutning. Har gjort en lite kallstartsanordning på min egen bil då en konverterad bil blir lite kinkig vid ca +10.

Ja just ja, hittade lite på det totalt okunniga etanolforumet om risker med för mager blanding:
"Motortemperaturen rent generellt kan inte bli för hög pga för mager bränsleblandning om kylsystemet är rätt dimensionerat och fungerar som det ska. Möjligen kan delar i förbränningsrummet som är beroende av att kylas av bränslets ångbildning (t ex kolvtoppen) bli för varma, men det i så fall bara om motorn går mycket hårt belastad länge. Skador som uppstår pga spikning förväxlas också ibland med överhettningsskador. I praktiken behöver man bara vänta sig sådant på tvåtaktsmotorer och kanske överladdade motorer med högt effektuttag. Så länge man tar ut måttlig effekt ur en förbränningsmotor (normal bilmotor vid vardagskörning, t ex) så är det ingen risk för överhettning pga mager bränsleblandning. Andra problem som t ex stora NOx-utsläpp och dålig körbarhet kommer att överväga. "

Men så är det ju bara idioter som håller till på etanolforumet också....... :evil:

//David
av Peter.H
Så ansluter sig ännu en "etanolmupp" och som har över 13000 mil och 7 år enbart positiva erfarenheter av etanol och konverterade motorer, med egna kontakter från säkert tusentals och kan i ärlighetens namn säga att av alla dessa så har det kanske varit ett par stycken som totalt vägrat att ens lyssna på erfarenheten, men sådan människor kommer det alltid att finnas.

Men man ska även ha klart för sig att det i dag är tiotusentals (uppskattningsvis) som även under lång tid utan problem dubbeltankar sina befintliga fordon, för att inte nämna dom tusentals som enkelt konverterat sina fordon och använder dessa utan problem även under mycket lång tid.
Och med den allt större samlade erfarenheten säger tämligen enhälligt att riskerna osv osv inte är större med etanol än med bensin, att det ska vara så svårt för en del att förstå det och visst naturligtvis ska det finnas kritik, självklart men då ska det också vara på säkra grunder.

Så dom som känner sig träffade finns det mycket att botanisera om detta intressanta ämne som bara växer! Och så inte bara siten "Bibeln", och slutligen skulle inte lite rättstavning sitta fel, ingen nämd ingen glömd. :wink:

"spritmissbrukande helnykterist och ej miljömupp"
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Angående startproblem vid drift på E100 (E96?) så har SAAB nyligen presenterat en konceptbil kallad AeroX som ska vara utrustad med en BioPowermotor på 400hk och drivas av ren etanol. Kallstartproblematiken har man löst med något som kallas SIDI (Spark Ignited Direct Injection)
Mer att läsa om SIDI:
http://www.eere.energy.gov/vehiclesandf ... engine.pdf

Kort sagt så har spridarna en kon efter munstycket och skapar därmed en fin dusch. Trycket är uppställt till ca 8 bar. Detta borde antagligen ge den finfördelning som krävs för att antända Etanolen.

Så även lösningar för ren etanoldrift finns!!!

//David
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14
Köpråd V60 Recarge

Hej, Tittar runt efter en ersättare till min […]

Hej Hur är det med Volvos laddhybrider skall[…]

Använd trodo.se eller aeromotors.se Febi Bil[…]