Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#349208
Har en 740 glt -88 kombi med b234f. de senaste två morgnarna har jag inte kunnat starta den pga att batteriet har blivit urladdat under natten. allt tycks släckt/avstängt men ändå går det en väldans massa ström förlorad någonstans. var, eller hur, ska jag börja leta efter källan?

kan vara ett fristående problem men igår när jag var på väg hem hade bakrutevärmaren och övre bromsljuset bytt funktion med varandra. pedaltryck tände knappen för rutan och knappen tände bromsljuset. övriga bromsljus funkar normalt. jordfel? var?

tacksam för hjälp. det mekaniska har jag ett hum om men det elektriska är knepigt...
#350579
Bytte batteri för att se om det blev någon skillnad. Det blev bättre men är inte bra. Mätte följande över säkringarna:


Säkring 1 >200mA
Säkring 2 45mA
Säkring 5 >200mA

Min multimeter går tyvärr inte längre än till 200 mA. Att det ligger ström på 5 kanske inte är så konstigt med klocka och termometer som alltid lyser, men ska det vara så mycket? Och borde det över huvud taget ligga ström på 1 och 2 när tändningen är av?



Enligt säkringsförteckningen:

1 = engine control, fuel pump
2 = headlamp flasher, central locking, hazard
5 = glove comp lamp, clock (radio), engine bay lamp, courtesy lamp, luggage comp lamp, power antenna, warning lamps doors, make up mirror lamps



För övrigt var min säkring 10 (rear demist) fastsmält i säkringshållaren, hela säkringen var en färgglad bubbla. Säkringen var dock hel och bakrutevärmaren fungerade så sent som för ett par dagar sedan. Tror att det var en gammal skada som inte har något med detta att göra. Låg ingen ström över den säkringen nu heller.
#351188
Sätter en slant på multipelt kabelbrott ut till bakluckan.
Kabelstammarna gå via gångjärnen och böjs varje gång luckan öppnas, kan vara så att du har öppet kabelbrott på flera kablar och kardelerna kommer i kontakt med varandra.

Men detta borde inte dra ut batteriet, finns antagligen fler fel.
Drag??, kontakten till detta kan spöka ordentligt när den börjat ärga..
#356509
Har bytt batteri. Först till ett defekt biltemabatteri :evil: men nu har jag ett bra från mekonomen. Funkar prima än sålänge men jag är orolig att det fortfarande går åt ström nånstans. Skulle behöva hjälp att räta ut några frågetecken nedan.


Säkring 5, kupébelysning mm.
Tändning av, säkring ur: lamporna fungerar ej.
Tändning på, säkring ur: lamporna fungerar. Osäkrat??
Tändning av, säkring i: lamporna fungerar. Normalt??
Tändning på, lampor släckta = batterispänning över säkringen. Ju fler lampor som sedan tänds desto lägre spänning över säkringen. Alla lampor tända = nästan ingen spänning alls över säkringen. Inga lampor tända = gnistor när säkringen tas ur eller sätts i. Normalt??

Säkring 1, bränslepump.
Tändning av: ström på mer än 0.2A (mätmax för tillfället). Normalt??

Halvljusbrytare.
Läge 0 och positionsljusläge: tycks fungera som det ska.
Halvljusautomatik: halvljus tänt oavsett om tändning är av eller på. Helljus + extraljus fungerar också. Normalt??

Kupéfläkt.
Fungerar i alla lägen oavsett om tändning är på eller av. Normalt??

Bakrutevärmare.
Brytare på instrumentpanelen tänder ibland övre bromsljus, ger ibland lampfel, startar ibland bakrutevärmare som då fungerar som den ska. Jordfel/kabelbrott i baklucka som föreslagits ovan??

Bromsljus.
Fungerar vid pedaltramp oavsett om tändningen är av eller på. Normalt??




Har ägt bilen sedan sommaren och det har såvitt jag vet alltid varit såhär. Vissa saker kanske verkligen är normala men jag skulle uppskatta en bekräftelse på det i så fall. Normalt = enligt design, inte gammal bil-normalt. :lol:

Idag hände något "konstigt" - halvljusautomatiken släckte halvvjuset när jag stängde av tändningen och kupéfläkten stängdes också av så det fungerar åtminstone tillfälligt som det ska. Har inte hunnit mäta på säkringarna idag.

Det blev mycket nu men jag uppskattar även små, korta svar. :-)-)



Glömde: lutar åt fel på/glapp i tändningslåset, eller?
#356634
Om du lossar askkoppen, prylfacket ovanför samt stereo och facket till stereon dra nu fram hela säkringscentralen och vänd på den och kolla om du ser något misstänksamt, jag bytte en säkringscentral pga av att nån mixtrat med extraljusinkoppling vilket lett till att stora delar av centralen smält samman underifrån :shock:

Tändningslås som du är inne på är inte heller omöjligt :wink:
#1128856
Hittade du felet? Har precis samma fel här. :)
Bakrutevärmare.
Brytare på instrumentpanelen tänder ibland övre bromsljus, ger ibland lampfel, startar ibland bakrutevärmare som då fungerar som den ska. Jordfel/kabelbrott i baklucka som föreslagits ovan??
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]