Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 75Robban46
#348823
Hej!

Har problem med min volvo 850 GLT-92 (2.5l 170hk).
Det hela började med att "lamdalampan" på instrumentpanelen började lysa.
Bilen gick riktigt dåligt och drog bränsle som f-n.
Lyckades få till det hela och alla felkoder från diagnostikenheten gick att släcka.
Bilen gick bra ett litet tag. Sen har den börjat gå ojämnt på tomgången.
Om jag håller lite gas så går motorn jämnt men sen när jag släpper gasen så blir det ojämn tomgång.
Upptäckte även att det tryckt in olja från vevhusventilationen i luftinsuget.

Felkod som jag fick fram var 2-2-1 på sockel A2. Har nyligen bytt luftmassamätare och lamdasond.
Vad kan felet vara???
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#348993
Börja med att rengöra vevhusventilation är ett tips. Går den ojämnt på tomgång kanske tomgångsmotorn bör ses över.
av 75Robban46
#349162
Har rengjort den. Den blir relativt fort smutsig igen.
Det roliga är att motorn inte går ojämnt hela tiden.
Avgaserna luktar inte bra, verkar nästan som om motorn ej förbränner dom på ett bra sätt.
Kan lamdasonden eller katalysatorn spöka?
av *pettson*
#349423
Om det är gjort på verkstad så behöver du bara bry dej om att åka tillbaka med den för översyn. Du har betalt för att dom ska ha löst ett problem. Problemet är inte löst. :wink:
av Cornelia
#349487
75Robban46 skrev:Har rengjort den. Den blir relativt fort smutsig igen.
Det roliga är att motorn inte går ojämnt hela tiden.
Avgaserna luktar inte bra, verkar nästan som om motorn ej förbränner dom på ett bra sätt.
Kan lamdasonden eller katalysatorn spöka?
Låter nästan som du pratar om min bil...luktar oförbränd soppa o svajig tomgång.
av 75Robban46
#349527
Alltså det är juh ca ett år sen jag böt lamdan på verkstad.
Tror inte dom e så sugna på att felsöka utan ersättning.
Grejen var att jag talade om till dom innan jag lämnade in bilen att dom inte skulle byta lamdan.
Hade kollat att den som satt där var hel innan jag lämnade in bilen (+ en massa andra saker).
Och eftersom jag inte lyckades lösa problemet själv så tog jag hjälp av en verkstad.
Trots detta så tog dom bort min original-sond och ersatte den med en pirat-sond.
Jag behövde givetvis inte betala för detta arb. när jag hämtade ut bilen.

Kan det vara så att den "nya" sonden är trasig? Om man kollar Co-värden, kan det ge någon indikation vart felet sitter???
av *pettson*
#349576
Så *nyligen* bytt sond är för ett år sedan... Nu är det ju så att saker och ting kan hända på ett år. Har allt skött sej i ett år då?

Olja kommer det alltid in ifrån vevhusventilationen. Men hur mår den? Är den rengjord och frisk? Bilens oljenivå är korrekt? För om oljenivån blir för hög så kommer oljan att skvätta upp i vevhusventen och sugas in i motorn i betydligt högre mängd än den är konstruerad för.

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]