- ons 22 mar 2006, 15:42
#34912
Det är såhär enkelt, där motorn har högst effekt kommer den att accelrera snabbast, detta bortsätt vid start då man skall välja det varvtal där vridmomenten är högst. Det är sant att man känner att man tappar på toppvarven eftersom effekten oftast är högst strax innan maxvarv. Trots detta är ändå den effekten högre än vad du får om du växlar.
Tänk såhär: Effekt = vridmoment x varvtal. Låt oss anta att förlusterna i drivningen = 0 för att göra det enkelt. Det som är intressant i slutändan är ju vridmomentet på drivhjulen som gör att bilen accelrerar. Accelrationen är alltså = vridmomentet i motorn / utväxlingen till drivhjulen.
Ex. Volvo 2,4T
Ex. 1 Varvtal 6500 effekten = 185hk c:a. Vridmomentet c:a 225Nm.
Ex. 2 Varvtal 3500 effekten = 140hk c:a. Vridmomentet c:a 285Nm.
Ex. 1 är att inte växla ex. 2 är att växla.
Drivkraften i alternativ 1 är således 225Nm / utväxlingen.
Ex. 2 Eftersom du har växlat i ex. 2 har du förändrat utväxlingen 46% negativt.
Drivkraften blir således 285Nm * 0,54 / utväxlingen. = 154 / utväxlingen.
I detta exempel som inte är exakt eftersom jag inte vet exakta data så har du 32% mer drivkraft genom att inte växla = bättre accelration. Detta syns även på effekten. Summa sumarum är att där du har högst effekt har du även bäst accelration oberoende av vridmoment, turbo eller inte turbo. Det är dock ett vanligt fel att man säger "Det är ingen idé att växla för det det är så högt vridmoment". Även journalister gör ofta det felaktiga uttalandet.
Det finns en anledning till att F1 bilar varvar mycket och har ett förhållandevis lågt vridmoment.
Min första Volvo V70R -04 är nog den bästa bilen jag haft. Trots BMW M5 E39 och andra bra bilar.