- mån 30 nov 2009, 10:04
#347792
Hej.
Det slog mig härom dagen; vad är fördelar resp. nackdelar med att "så fort man får en rimlig chans" stänga av motorn på bilen för att spara bränsle? Inte i rörelse, utan när man står stilla. Jag har exempelvis ett antal bommade tågövergångar i närområdet, där kan man bli stående ett par minuter.
Sparar man något bränsle på det sättet, eller drar en "nystart" av en för ändamålet ej optimerad motor för mycket för att det ska vara motiverat?
Och sliter det i onödan på övrig utrustning?
MVH Elias
Det slog mig härom dagen; vad är fördelar resp. nackdelar med att "så fort man får en rimlig chans" stänga av motorn på bilen för att spara bränsle? Inte i rörelse, utan när man står stilla. Jag har exempelvis ett antal bommade tågövergångar i närområdet, där kan man bli stående ett par minuter.
Sparar man något bränsle på det sättet, eller drar en "nystart" av en för ändamålet ej optimerad motor för mycket för att det ska vara motiverat?
Och sliter det i onödan på övrig utrustning?
MVH Elias
MVH Elias
XC90II T8 Inscription -17 (nuv)
V70II 3,2 Momentum -08 (såld)
S40N 2,0D Momentum -06 (såld)
854 GLT -92 (såld)
460 2,0 -95 (såld)
XC90II T8 Inscription -17 (nuv)
V70II 3,2 Momentum -08 (såld)
S40N 2,0D Momentum -06 (såld)
854 GLT -92 (såld)
460 2,0 -95 (såld)