Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Har märkt nåt skumt på min bil, V70N -05, och det är att ibland när jag startar torkarna på framrutan så går även bakrutetorkaren igång. Hände senast i Måndags, när jag slog igång intervallen på framrutan så startade även bakrutetorkaren och den gick samtidigt med framtorkarna ända tills jag slog igång bakrutetorkaren på knappen och slog av den igen.

Lika så brukar den kunna spruta lite spolarvätska på framrutan när jag kör spolaren på bakrutan, men det är bara en liten skvätt precis som att den spruta till en sväng för att sedan inse att det var fel hål. :D

Nån som stött på detta tidigare? Kanske är ett mjukvaruproblem bara...
Användarvisningsbild
av Loner
Vi har en XC70-05 på jobbet, den har dom fått byta både blinker och spolarspaken på..
Färddatorn bläddrade runt som den ville.
Blinkersen blinka i otakt, blinkae ömsom snabbt ömsom långsamt.
Bytte spak på volvo, allt fri o fröjd ett tag sedna började andra spaken,
började torka rutan av sig själv, för att sen efter några dagar inte gå att torka rutan alls, om man inte drog spaken längs ner på snabbaste, då fick man igång regnsensorn...

Volvo erkände motvilligt att det kanske kunde vara dålig kvalitet på ett parti spakar.

/L
av nevyn
Har du backen i ska baktorkaren gå igång när du kör framtorkarna.. Detta går att stänga av... Finns inget mer irriterande än att den går igång på en grisig eller frusen ruta.
Användarvisningsbild
av CarMan
som sagt så ska bakrute torkaren göra en svepning om framrutetorkaren slås på, samtidigt som backen är i.

om det spolar dåde fram & bak, ska du först kolla så du har rätt blandning på spolvätskan. det finns en backventil som ska stoppa deta & den funkar inge bra om det kommer iskristaller i den.
Användarvisningsbild
av Bosa
Loner skrev:Vi har en XC70-05 på jobbet, den har dom fått byta både blinker och spolarspaken på..
Färddatorn bläddrade runt som den ville.
Blinkersen blinka i otakt, blinkae ömsom snabbt ömsom långsamt.
Bytte spak på volvo, allt fri o fröjd ett tag sedna började andra spaken,
började torka rutan av sig själv, för att sen efter några dagar inte gå att torka rutan alls, om man inte drog spaken längs ner på snabbaste, då fick man igång regnsensorn...

Volvo erkände motvilligt att det kanske kunde vara dålig kvalitet på ett parti spakar.

/L
Aha, då verkar det som om det är samma problem för mig. Tack och bock. :)
Användarvisningsbild
av Bosa
nevyn skrev:Har du backen i ska baktorkaren gå igång när du kör framtorkarna.. Detta går att stänga av... Finns inget mer irriterande än att den går igång på en grisig eller frusen ruta.
Hade inte backen i utan slog på intervallen under färd framåt, jag slog av intervallen med spaken och då slutade baktorkaren gå men så fort jag slog igång intervallen för torkarna fram så började bakrutetorkaren gå också. Bakrutetorkaren slutade gå först efter att jag tryck på knappen för att aktivera bakrutetorkaren och stängt av den. Så det verkar som om det kan vara spaken som är boven.

Hur stänger man av den funktionen du pratar om?
Användarvisningsbild
av Bosa
CarMan skrev:som sagt så ska bakrute torkaren göra en svepning om framrutetorkaren slås på, samtidigt som backen är i.

om det spolar dåde fram & bak, ska du först kolla så du har rätt blandning på spolvätskan. det finns en backventil som ska stoppa deta & den funkar inge bra om det kommer iskristaller i den.
Ok, då är det nog där problemet ligger. Har haft problem med att spolningen inte funkar vid kyla så blandningen på spolarvätskan var i svagaste laget när jag köpte bilen. Har bara fyllt på med 50-50 blanding och inte kört ur hela behållaren, fungerar lite bättre efter påfyllnaden vilket jag inte hade tänkt på.

Tackar. :)
Användarvisningsbild
av Bosa
Jaha då har man varit hos Volvo. De hittade en felkod som hade med SAS-modulen att göra så tid är bokad för byte av SAS-modul samt byte av svänghjul och koppling. Det hade dykt upp en notis angående knackande ljud på tomgång som försvinner när man trampar ner kopplingen därav byte av svänghjul och koppling. Nya programvaror ska installeras också vid samma tillfälle.

Det här med att bakrutetorkaren går igång skulle det avvaktas med för att se om SASen löser det problemet. Nämnde det jag läst om spaken men det var inget de fått någon info om iaf.
av boeder
nevyn skrev:Har du backen i ska baktorkaren gå igång när du kör framtorkarna.. Detta går att stänga av... Finns inget mer irriterande än att den går igång på en grisig eller frusen ruta.
Är det något man själv kan göra? Eller måste den in på verkstad? Lite ½ irriterande tycker jag.
av maf
boeder skrev:
Är det något man själv kan göra? Eller måste den in på verkstad? Lite ½ irriterande tycker jag.
Det kan tyvärr bara göras av verkstad.

/Magnus

Jag har en 944 b230FB från 1991 Har gå[…]

Absolut, att det är låskistan är j[…]

0,6mm ska stiften ha enligt dem jag köpte d[…]

Kom du fram till något vad det skulle kunna […]