Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KE
Kupefläkten la av! Bytte fläkt och då gick fläkten på alla stegen (1-4). Bytte effektsteg (motstånd), inköpt på skroten men fortfarande samma problem - fläkten går hela tiden. ECC fungerarar ej- full värme hela tiden - ingen belysning på värmepanelen/ECC. Nån på Volvo föreslog att jag skulle kolla J-reläna som sitter bredvid säkringarna i motorutrymmet, skiftade runt på dessa men ej ngn skillnad. Är det någon som har några mer förslag?
av KE
Inga ideer från alla volvokunniga personer på forumet el måste jag lämna in bilen på Bilia?
av Exs
Kollat alla säkringar? Testa att plocka en ECC på skroten annars och byt.. Skulle själv gissa på det sistnämnda men säkringarna är ju å andra sidan desto billigare ;)

EDIT: Ska du plocka en ECC så ta även reläna. Låter nästan som att gamla fläkten fick ECC:n att bränna ihop, sånt händer ibland i industrin iaf, vet inte hur en gammal volvo uppför sig dock.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
KE, du har väl inte ECC eftersom du har lägen 1-4 på fläkten. Men du säger effektsteg vilket en ECC har. :???:
av KE
Jo, jag har ECC. Kanske har felformulerat mig. Fläkten är steglös men i säkringsdosan finns en säkring för steg 1-3 och en säkring för steg 4 + att det finns fyra steg i effektmotsåndet. Det sitter ett blått relä till vänster om fläkten, kan den ha ngt att göra med styrningen av ECC:n (jag hör inte den klicka längre - allt är stendött)? Fläkten går även med tändningen av både på steg 1-3 och steg 4.
Volvo 850 GLT-93
12200 mil
av Sigsten
Blå relä till vänster har med saken att göra. 30:- på Biltema. Sen sa en man som jobbar på reservdelslagret att defekt effektsteg var vanligt när fläkten går för fullt. OBS! 1000:- på Bilia.
Kanske var det du köpte på skroten inte ok. Jag kämpar på samma område, men min fläkt går inte alls. Fast fläkten funkar när jag kopplar direkt till batteri. Jag har en 850 GLT-94. Finns fler motstånd och reläer?
av Sigsten
Har du kollat diagnostik enheten? Drömtydning? Jag har felkoder. 411=Fläkten skuren eller drar för mycket ström. 418=Ingen styrsignal till fläktens kraftsteg :( ja ha ja!? Det känns inte som jag ska fixa det här.
av KE
Skall prova ett nytt relä i morgon. Hoppas att det funkar. Har ej kollat diagnostikenheten. Kan styrenheten till ECC:n också lägga av? Vet inte om jag vill köpa ett nytt effektsteg på Volvo, man får ju inte lämna tillbaka det. Min fläkt har inte gått på 4:e steget på länge, sen tvärdog fläkten och nu går den hela tiden på steg 1-4 och när jag tar bort säkringen för steg 4 så går den fullt på steg 1-3 (efter att jag bytte till skroteffektsteget).
av Sigsten
Nu har jag hittat en tråd som gav mig svar: " Fläkt problem i 855!" Frågeställare "dasboot"
Trådar med bra svar borde märkas ut ordentligt!!!! Svårt att hitta dom, eller tidsödande.
av *pettson*
Sigsten skrev:Nu har jag hittat en tråd som gav mig svar: " Fläkt problem i 855!" Frågeställare "dasboot"
Trådar med bra svar borde märkas ut ordentligt!!!! Svårt att hitta dom, eller tidsödande.
Hur vet man vad som är ett bra svar? Ett bra svar för mej.. behöver inte vara ett bra svar för dej då vi har helt olika erfarenheter och kunskaper, sen finns det ytterligare ett problem, även om tre har samma fel i sina bilar så ställs det inte tre likadana frågor. Alla frågor har sina egna nyanser så att säga (Sättet att berätta en bakgrund eller fråga på), svaren får även dom då olika nyanser ;-// Därav problemet med att märka ut får jag förmoda. :-)-)

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]