Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av D33R
Som sagt har en 855 T5:a automat.
jag har ett problem med att lampan för motorelektroniken lyser, Felkoder:

2-3-2 LH 2.4 Motr 4.3 Regina - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns
LH 3.2 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övregräns (för mager)

1-4-3 Främre knackgivarsignal saknas eller är felaktig

När bilen står på tomgång är blandningen extremt fet. oavsett varmkörd eller kall.
Har bytt lambda och i samband med rengörning av vevhusvent kollade jag kablaget till knacksensorn innanför insuget men jag bytte den inte då. har även bytt alla vakuumslangar. min fråga är då ifall någon kunnig kan svara på ifall det är "rimligt" att en knacksensor är trasig, och hur känsliga dom är på åtdragningsmoment.
Bilen går inte dåligt på belastning, eller har problem att hålla tomgången.
har testat dra ut luftmassemätaren och den blev bara sämre, har letat efter läckage i avgassystem och i anslutningar på vakuum slangar utan att hitta nått.
tipps på andra fel ni känner till kan vara till mycket stor hjälp.

Mvh Daniel
ja och en på skroten kostar 100kr men skulle lambda värdet ändras pga av knacksensorns signal när den går på tomgång?

från det ena till det andra så går det inte att radera felkoder på varken A1 eller A2, och frågan är då går det att radera felkoder som ligger aktiva?
ifall det inte går, skulle det väll ändå gå att radera felkoden på lambdan? (har kollat upp och lagat kablaget till lambdan)

för övrigt har bilen en såkallad imobilliser, modellen med den lilla svarta pinnen.

tacksam för svar och ideer.
Mvh Daniel
av *pettson*
En knacksensor kan gå sönder. Det är inte ovanligt med kablageproblem. OCh yes.. Dom är väldigt känsliga för momentet vid dragning. Det är en form av kalibrering att dra dom rätt.
okej. tack för svar :) kablaget har jag kollat upp har mätt det med. får väll plocka ner insuget och sätta dit en ny/moment dra dom :)

dock har jag upptäckt ett nytt "fenomen" igår när jag kollade felkoder igen på bilen hade knacksensor felkoden försvunnit och istället hade 1-2-1 kommit fram

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

YES! tänkte jag och idag på jobbet ordnade jag så att jag kunde låna lmm av en kompis och testa med, men ack
ieftermiddag när jag kollade igen så var knacksensor felkoden tillbaka och lmm felkoden borta.

har kollat ifall det kan vara glapp i kablage till "test" dosan eller styrenheten men hittade inget.

kan tillägga att jag inte haft loss batteri pol eller försökt radera under tiden detta skedde,
bilen gick inte annorlunda heller.
ska ändå låna lmm för att vara säker, men ändå är jag lite smått förbryllad över att den bettede sig så :???:
Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌