Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S40sport
Hej,
Jag har ett jätte problem med min s80, värmen i bilen slutar fungera efter cirka 10-15 km körning.
Varken bilia eller upplandsmotor eller finnvedensbil som har sålt bilen till mig kan fixa det, de påstår att det är inget fel på bilen. Har haft in bilen på verkstan i fredags och de gjorde bara en mjukvaruuppdatering och säger att det är fixat. Problemet är att jag var i Värnamo och skulle tillbaka till Stockholm och på vägen hem så fungerade inte värmen i bilen. Är det någon som haft liknande problem och vad har man gjort på eran bil. Tacksam för svar ( vill inte frysa i en bil som kostar 300000 kr). Skall nämnas att finnvedens bil tyckte jag var gnällig och att de inte kunde göra något.
Bilen är nyköpt på Finnvedensbil i Värnamo för 6 mån sedan.
av S40sport
Är det verkligen ingen som har haft liknande problem med sin bil.
Då måste jag ha köpt en som är bygd i Kina !!! :(
Har bokat ny tid på Upplands motor så för vi se vad de säger den här gången.
Det är viktigt att veta om motorvärmen är normal och du samtidigt får dålig värme i kupén. Ut å kolla.
Användarvisningsbild
av CarMan
kan du beskrva lite nigrannare vad som händer.

blir det varmt först? Når du normal värme i cupen?
bärjar det sen blåsa kallt? slutar det blåsa?
Blåser det varmt om värmen stäls på max värme?

är det en dieselmotor? fungerar bränslevärmaren? står bränslevärmaren på "auto on" (mins inte vad ett står i sidplayen, den går ju att av aktivera)

har du värme när du kör i stan?
av S40sport
Så här är det. Startar bilen på morgonen och kör iväg till jobbet, efter någon minut börjar det komma in värme i kupen och allt verkar ok, sedan efter typ 10-15 min när det blir varmt i kupen och motorn är varm så börjar det bli kallare i kupen, det märks genom att det slutar blåsa värme i kupen. Istället så blåser det kallt, ökar till 24,25,26,27 och 28 grader men det blåser fortfarande kallt in i kupen. vid 30 grader så märks lite värme i bilen men inte tillräckligt för att vara normalt.
Bilen är en S80-08 2,0F har gått 1200 mil.
Hoppas att ni har fått en klarare bild av vad som händer.
Jag antar att de kollat alla felkoder som finns, och om det vore fel på spjäll och dess styrning borde det synts. Jag undrar om det inte är en så enkel sak som luft i kylsystemet. Har verkstaden kollat detta och andra "självklarheter"? Eftersom du snabbt får värme i bilen kan det inte vara att termostaten är paj och står öppen. Med något läckage som skapar luftfickor så kan man få fenomenet varm/övervarm motor men dålig kupévärme. Borde definitivt inte uppstå på en så ny bil, men någonstans måste man börja.
Användarvisningsbild
av CarMan
S40sport skrev:Så här är det. Startar bilen på morgonen och kör iväg till jobbet, efter någon minut börjar det komma in värme i kupen och allt verkar ok, sedan efter typ 10-15 min när det blir varmt i kupen och motorn är varm så börjar det bli kallare i kupen, det märks genom att det slutar blåsa värme i kupen. Istället så blåser det kallt, ökar till 24,25,26,27 och 28 grader men det blåser fortfarande kallt in i kupen. vid 30 grader så märks lite värme i bilen men inte tillräckligt för att vara normalt.
Bilen är en S80-08 2,0F har gått 1200 mil.
Hoppas att ni har fått en klarare bild av vad som händer.

du måste ta reda på om det blir skillnad när du har max värme.
med riglaget på max så öppnas spjällen fullt, oavsett vad tempgivaen säger, är det då fortfarande kalt så är int felet i ECC anläggningen, utan på motorsidan.

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]