Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Nån sa nyss till mig att 1 december inte alls är nån magisk gräns för vinterdäck om det tydligt INTE är vinterväglag när man kör. Stämmer detta eller är det blaj?

Har för mig från teorin att det var krav på vinterdäck vilket väglag det än var men jag är inte 100.
Användarvisningsbild
av crumpets
Krav på vinterdäck 1 december–31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag.

Fyfan vad pinsamt, jag satt och lusläste den där texten alldeles nyss men missade det fetstilta där :shock:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Haha! Men nu vet du ju hur det ligger till iallafall. :-)-)
Om jag har fattat det hela rätt så gäller minst 3mm mönsterdjup även på sommardäcken vintertid. :roll:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Stämmer.
Ett litet tillägg. Om man har ett veteranfordon så gäller inte vinterdäckslagen. Alltså du får ha sommardäck även om det är vinterväglag.
av *pettson*
Sen ett tillägg till.. Det är polisman som avgör om det är vinterväglag. Det räcker med frost i en dold vägkant för att kallas vinterväglag..
Användarvisningsbild
av Brainy
Tomas88 skrev:Stämmer.
Ett litet tillägg. Om man har ett veteranfordon så gäller inte vinterdäckslagen. Alltså du får ha sommardäck även om det är vinterväglag.
Dock så kan försäkringsbolagen ha lite åsikter om du sedan hamnar i en olycka...
Användarvisningsbild
av crumpets
Fluffen skrev:Haha! Men nu vet du ju hur det ligger till iallafall. :-)-)
Om jag har fattat det hela rätt så gäller minst 3mm mönsterdjup även på sommardäcken vintertid. :roll:
Tror inte mina har mer än 2mm, alltså är det kört oavsett väglag?
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]